Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik heb sterk annhoudende diarree. Ik probiert Tasectan en dat werkt niet! Wat andere kan ik probieren?

Ik helaas diarree ervaring heel vaak iets ongeveer tweemaal de zogenaamde "normale" average (die ik een keer per seizoen). Welke andere merken of producten kan ik proberen? (Ik schijn een die een zeer gevoelig darmstelsel heeft zijn!

Weet jij het antwoord?

/2500

In aanvulling van het antwoord van Castle om direct naar je huisarts te gaan (dat zou ik ook doen in dit geval), is het misschien ook handig om een ander middel te gebruiken. Van Tasectan is de werking schijnbaar niet aangetoond (zie de bron). Het is dan ook geen geneesmiddel. Dat wil niet zeggen dat het niet werkt. Of en hoe het precies werkt durf ik niet te zeggen. Ik lees op internet ook wel positieve verhalen, dus mogelijk kan het wel helpen, maar ik durf daar niks over te zeggen (wellicht werkt het wel, ik weet het niet). Daarnaast zou je wellicht standaard diaree-remmers proberen? Loperamide is de werkzame stof. Even er vanuit gaan dat je geen problemen hebt (je schrijft dat je gevoelige darmen hebt, ik weet niet hoe dat zich verhoudt tot echte geneesmiddelen). In de Etos, AH en apotheken bekend als diareeremmer, verkrijgbaar onder merknamen als immodium.

Bronnen:
http://gebu.artsennet.nl/Archief/Tijdschri...
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie...

Imodium, met als werkzame stof loperamidehydrochloride (Loperamide), zorgt ervoor dat de peristaltische bewegingen van de darm verminderen en de spieren in de dunne en dikke darm spannen, waardoor diarree opgehouden kan worden. Imodium kan er wel voor zorgen dat je enkele dagen niet naar het toilet kan gaan, wat me niet echt gezond lijkt. Imodium geneest dan ook de diarree niet, het stopt het gewoon even. Wat misschien ook kan helpen zijn medicamenten die lactobacillen bevatten, zoals Bacilac instant. Dit zijn bacteriën die al voorkomen in de darmflora, en deze op lange termijn ook kunnen herstellen. Dit verhelpt de diarree dus niet onmiddellijk, maar kan er misschien voor zorgen dat uw darmen minder gevoelig worden. Indien de diarree blijft aanhouden kan je beter je arts contacteren. Toegevoegd na 2 minuten: Ik vergat ook nog Buscopan (werkzame stof: Butylscopolamine) te vermelden. Deze verhelpt én bestrijdt de buikkrampen die gepaard gaan met diarree. Toegevoegd na 17 minuten: Ik herinnerde me nog iets wat misschien kan helpen. Het kan zijn dat het Natrium/Glucose transport in de wand van je dikke darm verstoord is, waardoor er geen/onvoldoende concentratiegradiënt is. Hierdoor wordt er geen of te weinig water geresorbeerd, wat tot diarree kan leiden. Indien dit het geval is, kan dat verholpen worden door suiker en zout op een koffielepel te mengen en vervolgens op te lossen in water. Drink deze oplossing op met kleine slokjes. Ik weet niet zeker of dit in uw geval helpt, maar het zal zeker geen kwaad kunnen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100