Wat te doen tegen hardnekigge blaasontsteking als zelfs paracetamol en vitamine C niet meer werken en de huisarts het ook niet meer weet?

Ik heb er regelmatig last van. Nu weer.
Ik ben bij 3 verschillende huisartsen geweest die allemaal zeggen niks te kunnen vinden.
Mijn apotheker raadde me aan paracetamol, cranberry en hoge dosis vit. C te slikken. Meestal werkt het, vandaag helaas niet zo goed.
Het vervelende is ook nog dat ik vannacht op vakantie ga.
De pijn valt mee maar de druk erop is groot waardoor ik elke 5 min naar de wc moet (en dat is best lastig als je naar het vliegveld nog moet reizen en in het vliegtuig zelf).
Paracetamol heb ik nu 1,5 uur geslikt (4 zelfs) en 1 tablet vit. C 1000 mg. Voor de rest warm gehouden in de douche.
Nu kan ik nog wel cranberry laten halen vandaag maar ik betwijfel of dit zin heeft gezien deze hoge dosissen ook niet werken.
Heeft iemand misschien nog tips? Zeker voor vandaag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
13.4K

Antwoorden (4)

Je vraag gaat over een hardnekkige blaasontsteking, maar vervolgens schrijf je dat verschillende artsen "niets kunnen vinden". Ik begrijp daaruit niet of je nu wel of geen blaasontsteking hebt.

Allereerst: extra hoge dosissen vitamine C bij blaasontsteking zijn niet zinvol. Het werd vroeger wel aangeraden om de urine mee 'aan te zuren' en zo een ontsteking te bestrijden of voorkomen, maar uit onderzoek blijken hier geen effecten van aantoonbaar. Wat wél werkt is cranberrysap, maar dat werkt uitsluitend preventief: het gebruik van cranberry geeft een iets kleinere kans op een nieuwe infectie, maar bij een bestaande infectie heeft het geen meerwaarde.

Een blaasontsteking gaat in principe vanzelf over, maar meestal zal een arts antibiotica voorschrijven om complicaties te voorkomen en omdat je dan eerder van je klachten af bent. Paracetamol werkt alleen om de pijn te onderdrukken (en eventueel koorts, maar een ongecompliceerde blaasontsteking zou geen koorts mogen geven) en dus niet tegen de infectie zelf.

Ik kan alleen uit je vraag niet halen of je nu een infectie hebt of niet. Nogmaals: als je een infectie hebt, dan is antibiotica de snelste manier om van je klachten af te komen. Als je een kuur hebt gehad en je klachten zijn niet weg, dan zal de huisarts hopelijk een kweek laten doen. Het kan een dag of vijf duren voor je daar de uitslag van hebt, maar dan weet je precies welke bacterie de infectie veroorzaakt en ook welk antibioticum wel en niet effectief is tegen deze specifieke stam.

Als uit de onderzoeken geen blaasontsteking blijkt (dan bedoel ik niet alleen dipstick onderzoek, maar óók een kweek; die sticks zijn niet even precies) en het is een terugkerend probleem, dan zou de uroloog er eens naar moeten kijken. Er is dan namelijk iets anders aan de hand dan (terugkerende) bacteriële urineweginfecties.

Wat je zelf nog kunt doen, is in elk geval voldoende drinken. Heel veel drinken kan helpen bij een beginnende blaasontsteking omdat dat je blaas spoelt, maar als je eenmaal antibiotica hebt moet je niet al te extreem veel drinken omdat het middel dan teveel verdund raakt en minder goed werkt. Let er op dat je goed uitplast als je naar de WC gaat (rechtop zitten, blaas eventueel even op je hand of fluit een keer als er niets meer komt, dat ontspant de bekkenbodem) en stel de toiletgang niet uit. Gebruik eventueel ibuprofen of een ander NSAID naast de paracetamol tegen de pijn. Krijg je koorts, neem dan toch weer contact op met een arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wederom een prima antwoord Lies, een plus. Zou het geen optie zijn, een verwijzing naar de uroloog aan je huisarts te vragen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat er eerst een kweek gemaakt moet worden op een moment dat VS klachten heeft bij een negatieve nitriettest. Ik vind het wel vreemd dat dat nooit gebeurd is trouwens: het komt best wel eens voor dat nitriet negatief is en dat met een kweek er toch sprake blijkt te zijn van een infectie. Of dat er negatief getest wordt terwijl er wel klachten zijn, waarbij na een paar dagen opnieuw getest wordt en het dan wél positief is voor nitriet. Soms ontstaan de klachten dus al eerder dan dat de test dit aangeeft. Als het zo is dat ook bij herhaald testen en ook bij kweken er geen infectie blijkt, dan denk ik wel dat je om een verwijzing moet vragen. Er zijn ook niet-bacteriële infecties mogelijk namelijk, en er is ook nog het blaaspijnsyndroom, waarbij je in feite precies de symptomen hebt van een infectie, maar dan zonder dat er een infectie is. Vaak nemen de klachten dan toe naarmate de blaas voller zit, en soms is er ook een verminderde capaciteit van de blaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allenamenzijnalingebruik, Misschien zitten jij en de huisarts wel in de verkeerde richting te denken. De klachten die je beschrijft klinken als een blaasinfectie, maar kunnen ook net zo goed passen bij blaasretentie. Dit kan komen door verzakking van de organen in het kleine bekken, tumoren op gynaecologisch of urologisch gebied (ik wil je je overigens geen zorgen laten maken tijdens je vakantie), maar ook onschuldige zaken als blaas- en/of nierstenen, obstipatie, bepaalde medicatie (o.a. antidepressiva, allergiemedicatie, ADHD-medicatie) en ook bepaalde drugs (amphetaminen, XTC, cocaine).
Wellicht is het helemaal niet onverstandig om te kiezen voor één huisarts, die meer van je kan gaan weten, en je dus beter kan gaan behandelen, als je telkens bji hem/haar terug komt, dan je advies te halen bij drie verschillende huisartsen, een apotheker en een internetforum. Op jouw manier moet ieder weer opnieuw het wiel uitvinden en blijf jij langer met je klachten lopen. Lies12, Ik ben het helemaal met je eens dat een kweek gedaan moet worden, alleen zou ik dat eerder dan na de eerste kuur adviseren, dan weet je eerder welk antibioticum je moet gebruiken om gerichter te kunnen behandelen. Overigens worden antibiotica niet in eerste instantie gegeven om complicaties, maar verergering van de infectie te voorkomen. Een bacteriële blaasontsteking gaat namelijk lang niet altijd zo maar "in principe vanzelf over".
De huidige urinesticks testen naast nitriet ook op leucocyten en kunnen hierdoor meer zeggen of er een ontsteking is of niet, maar ze zijn vergeleken met een kweek nog steeds niet erg sensitief.
Dat antibiotica te veel verdund raken als je te veel drinkt is alleen in theorie waar. In praktijk regelt het lichaam de vochthuishouding zo dat te veel vocht naar de cellen verdwijnt en de concentratie van nodige stoffen in het bloed hetzelfde blijft. Als jouw verhaal zou kloppen zou je jezelf een hoge bloeddruk kunnen drinken, en daar heb ik nog enig bewijs voor gezien.
Een simpel antwoord: antibioticaprofylaxe. Zie link (Nederlands Huisartsen genootschap) voor details, scroll doior naar recidiverende cystitis.
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, antibiotica kun je in Nederland gelukkig alleen op recept krijgen. Wat flauw trouwens om een min te geven voor een antwoord dat letterlijk de vraag beantwoordt wat je kunt doen bij steeds recidiverende blaasontstekingen. Ik twijfel of dat hier wel aan de orde is omdat niet duidelijk is óf er wel steeds infecties zijn, maar als die er zijn dan is dit inderdaad een goede optie. Als het gaat om ongecompliceerde infecties en er geen aanleiding is te denken aan andere urologische afwijkingen.
Als je urine is getest op blaasontsteking en er zijn geen eiwitten in gevonden heb je waarschijnlijk geen infectie. Echter je hebt wel pijn zoals bij een blaasontsteking en dan kan het zijn dat je Interstitiële Cystitis of reëel het blaaspijn syndroom en kan ook regelmatig met blaasontsteking gepaard gaan. Dit is meestal chronisch. Ik heb dit ook en ik krijg om de paar weken in het ziekenhuis, op de poli urologie, een blaasspoeling. Tevens slik ik ter voorkoming van infectie onderhoudsdosis antibiotica ( nitrofurantoïne ) en dit werkt bij mij super goed, heb veel minder vaak last van blaa- nierbekken infectie. Ook moet je minstens 2 liter water per dag drinken anders heb je grote kans dat je ondanks de medicatie toch weer blaasontsteking krijgt. Ik adviseer je om aan je huisarts een doorverwijzing vragen voor de uroloog. Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
misschien cola drinken. Dat zuivert.