Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen tegen hardnekigge blaasontsteking als zelfs paracetamol en vitamine C niet meer werken en de huisarts het ook niet meer weet?

Ik heb er regelmatig last van. Nu weer.
Ik ben bij 3 verschillende huisartsen geweest die allemaal zeggen niks te kunnen vinden.
Mijn apotheker raadde me aan paracetamol, cranberry en hoge dosis vit. C te slikken. Meestal werkt het, vandaag helaas niet zo goed.
Het vervelende is ook nog dat ik vannacht op vakantie ga.
De pijn valt mee maar de druk erop is groot waardoor ik elke 5 min naar de wc moet (en dat is best lastig als je naar het vliegveld nog moet reizen en in het vliegtuig zelf).
Paracetamol heb ik nu 1,5 uur geslikt (4 zelfs) en 1 tablet vit. C 1000 mg. Voor de rest warm gehouden in de douche.
Nu kan ik nog wel cranberry laten halen vandaag maar ik betwijfel of dit zin heeft gezien deze hoge dosissen ook niet werken.
Heeft iemand misschien nog tips? Zeker voor vandaag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
13.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je vraag gaat over een hardnekkige blaasontsteking, maar vervolgens schrijf je dat verschillende artsen "niets kunnen vinden". Ik begrijp daaruit niet of je nu wel of geen blaasontsteking hebt.

Allereerst: extra hoge dosissen vitamine C bij blaasontsteking zijn niet zinvol. Het werd vroeger wel aangeraden om de urine mee 'aan te zuren' en zo een ontsteking te bestrijden of voorkomen, maar uit onderzoek blijken hier geen effecten van aantoonbaar. Wat wél werkt is cranberrysap, maar dat werkt uitsluitend preventief: het gebruik van cranberry geeft een iets kleinere kans op een nieuwe infectie, maar bij een bestaande infectie heeft het geen meerwaarde.