Hoe verloopt een onderzoek naar Chronische Vermoeidheid Syndroom?

Ik heb zeer sterk het vermoeden dat ik iets heb dat in de buurt komt van CVS. Ik heb namelijk al op de Wiki pagina gekeken om te zien wat de exacte symptomen zijn en hoe de behandeling loopt. Volgens de symptomen lijst lijk ik het echt te hebben (zonder overdrevenheid, onverklaarbare moeheid, keelpijn, concentratieproblemen, korte termijn geheugen verlies, moeheid die niet weg gaat door meerdere dagen goede lange nachtrust te hebben en meer symptomen). Maar mijn vraag is, hoe onderzoekt een arts dit en hoe gaat de behandeling (als die er überhaupt is)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al bloedonderzoek laten doen? Het kan net zo goed de ziekte van Pfeiffer of iets soortgelijks zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de ziekte van Pfeiffer ben ik al eerder getest een maand of 3 geleden. Negatief resultaat. ik heb dus geen Pfeiffer. Nu weet ik dat het op een later moment wel tevoorschijn kan komen, maar om me nou elke 2 á 3 maanden te laten testen.... Dat zie ik niet zo zitten. maar de pijn in mijn keel is iets van de laatste 30 dagen. Zelfde geldt voor de concentratie problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meningen over CVS zijn verdeeld, zo zegt mijn huisarts dat het niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is ook nog altijd geen echte test voor, en alleen gedragstherapie lijkt een beetje te helpen, mits de patiënt meewerkt. Daarmee is het vermoedelijk inmiddels wel een aandoening (die trouwens NIET wereldwijd voorkomt), en ook een die vaak behandeling behoeft, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen lichamelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch nog maar eens een pfeiffer-onderzoek laten uitvoeren. Ik heb dezelfde symptomen gehad. In april was ik pfeiffervrij en in augustus kwam uit de uitslag (tweede onderzoek) dat ik pfeiffer doorgemaakt had. CVS is, zoals je hierboven ook al kunt lezen, een naam gegeven aan klachten die nergens anders onder geplaatst kunnen worden.

Het beste antwoord

CVS is zo een ellenlange waslijst van de meest denkbare en voorkomende vage klachten en dan liefst nog in combinatie met elkaar, dat we niet eens zeker weten of het wel echt een ziekte is, en de diagnose alleen bij uitsluiting gesteld kan worden (als in : het kan niks anders zijn'). Een zelfdiagnose is dus snel gesteld. Echter ,googelen op die symptomen kan ook dingen als amalgaanvergiftiging, aspartaamvergiftiging , straling van mobieltjes of zendmasten, en fibromyalgie opleveren, en meer vage aandoeningen. Maar ook een paar heel serieuze die je liever niet aan je lijstje toevoegt. (Auto-immuunziekten, diverse vormen van kanker, etcetera).

Als je echt langdurig van dergelijke klachten hebt en het dagelijks functioneren wordt moeilijk, je volgt een goed eet/leef/slaappatroon en bent ook voldoende actief, dan zul je zeker naar de huisarts kunnen om in elk geval je bloed te laten testen op virussen die vergelijkbare symptomen kunnen geven.

Het kan ook gewoon een periode zijn dat je wat minder lekker in je vel zit ; daar krijgen we ook vaak veel vage klachten van, die vaak als sneeuw voor de zon verdwijnen als we een regelmatig, actief leven gaan leiden. Het kunnen zelfs tekenen van een milde depressie of overspannenheid zijn. Ook dat kan alleen een arts eventueel vaststellen.

Nogmaals, googelen op klachten levert ZO veel mogelijke ziektes en aandoeningen op, dat je het risico loopt jezelf allerlei dingen aan te praten waar je nu (nog) niet eens last van hebt maar als je er echt op let......En bij veel van die aandoeningen speelt heel duidelijk een wat moeilijk te vakken psychische component mee, en diverse internetsites die dat coute que coute ontkennen, verergeren de kwaal vaak meer dan dat ze bijdragen aan de genezing ervan.

Beter niet doen dus, gewoon kijken of je wel gezond en regelmatig leeft (en dat doen maar weinig mensen uit zichzelf ;-) ) en zoja, naar de huisarts die je verder kan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben ik waarschijnlijk één van die weinige mensen. Ik leef namelijk met een vast patroon. Ongeveer een vaste tijd naar bed, idem dito voor opstaan. Ik eet gezond, gewoon in de ochtend en middag mijn boterhammen en in de avond een gezonde maaltijd. Ik snoep niet tussendoor en voor mijn werk heb ik al genoeg beweging. Ik gebruik het internet ook puur voor informatie winnen (op medisch gebied), ik zal nooit mezelf een stempel geven van ik heb dit of dat. Dat laat ik aan de dokter zelf over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan lijkt me dat zeker aanleiding om verder te gaan dokteren. Vooral de eerste link is dan denk ik een interssante om samen met de dokter verder op te kunnen doorborduren.

Andere antwoorden (2)

Ze zullen je gaan onderzoeken,in de eerste plaats je bloed
daar is al veel in te vinden, het vervelende is als cvs zou hebben,daar is weinig aan te doen, dan moet jij je zelf goed in de gaten houden ,waar word ik nou moe van,en een aangepast leven, maar loop niet op de vooruit,laat je eerst eens grondig door de dokter onderzoeken.
Beterschap.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet op de dingen vooruit lopen bedoelde ik.
12 jaar geleden
Er bestaat geen test die CVS aan kan tonen. Het is een diagnose die vooral gemaakt wordt door andere oorzaken uit te sluiten, en daarnaast zijn er diverse definities en classificeringen in gebruik, die je zelf waarschijnlijk al gevonden hebt.

Er bestaat discussie over of CVS nu echt een ziekte is, of dat het meer een verzamelnaam is van vermoeidheid door allerlei oorzaken (psychisch danwel lichamelijk). Dit betekent dat de onderzoeken die gedaan worden om CVS vast te stellen, en ook de behandeling ervoor, heel verschillend kan zijn, afhankelijk van de visie van de arts.

In z'n algemeenheid: er zullen wat voordehandliggende oorzaken voor vermoeidheid worden uitgesloten. Denk aan infectieziekten, schildklierafwijkingen of andere auto-immuunaandoeningen, kanker, depressie, en overspannenheid. In eerste instantie zal er een algemeen bloedonderzoek worden gedaan, en zal de arts vragen naar stemmings- en spanningsklachten. Wanneer deze stappen geen aanknopingspunten opleveren voor een andere oorzaak, zullen sommige (huis)artsen de diagnose CVS stellen. Anderen vinden dat er meer onderzoek nodig is en zullen doorverwijzen voor bijvoorbeeld neurologisch en cardiologisch onderzoek, terwijl weer anderen de diagnose niet zullen stellen omdat zij niet vinden dat CVS een ziekte is.

De behandeling bestaat uit dit moment vooral uit cognitieve gedragstherapie en opbouw van de conditie, hoewel ook dit iets is waar discussie over bestaat. Volgens de één zal een CVS-patiënt genezen wanneer hij anders leert denken over de ervaren vermoeidheid en de activiteit langzaam uitbreidt, en volgens de ander is vooral dat laatste nu juist schadelijk voor CVS-patiënten. Persoonlijk denk ik dat de waarheid in het midden ligt, en dat CVS teveel een vergaarbak van aandoeningen is geworden om te kunnen bepalen bij wie vermoeidheid vooral komt door deconditionering, en wie echt ziek is.

De artsen die vooral een medische verklaring van CVS aanhangen, behandelen CVS vaak met supplementen en medicatie gericht op de symptomen, zoals pijn of slaapstoornissen. Vooral vitamine B12 wordt veel gebruikt, en het centrum voor slaapstoornissen in Ede heeft in onderzoek gevonden dat veel CVS-patiënten een slaapstoornis hebben waardoor zij te laat melatonine aanmaken: zij schrijven melatonine voor bij deze patiëntengroep. Alles hangt een beetje af van de belangrijkste klachten van de patiënt. Bij ernstig geïnvalideerde patiënten is bijna altijd een multidisciplinaire behandeling nodig.