Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je een vaccinatie van hepatitis b heb gehad en je test daarna op hepatitis b is de uitslag dan positief?

omdat ze testen op hepatitis anti stoffen toch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee. Meestal wordt er getest op HBsAg -en niet op antistoffen.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Nee, dan is de test negatief.
Er tijdens het onderzoek naar Hepatitis B wordt er gekeken naar verschillende soorten antistoffen. De ene antistof wordt al snel na een infectie positief terwijl de anderen nog negatief zijn. Later worden ze allemaal positief. Weer later wordt de eerste weer negatief terwijl de overige antistoffen positief blijven.
Op zo'n manier is in het bloed dus te zien of het gaat om iemand die de ziekte heeft doorgemaakt danwel gevaccineerd is, of dat het om een actieve besmetting gaat.

Bij een gevaccineerd persoon zijn sommige antistoffen dus inderdaad aanwezig, andere juist niet; als het patroon past bij vaccinatie dan wordt de test negatief genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Dit antwoord, hoe goed ook waarschijnlijk voor sommige ander testen, klopt niet voor hepatitis B. Zie mijn antwoord hierboven, er meestal getest op HBsAg -een onderdeel van het virus, geen antistof.
http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=331
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
INzAg is inderdaad een van de bepalingen die hiervoor gedaan worden, maar zoals gezegd wordt er meer bepaald. Dit wordt gedaan om het onderscheid te kunnen maken tussen recente of doorgemaakte infectie of vaccinatie.
Ik heb nog nooit zo'n bloeduitslag beoordeeld met alleen het INzAg; dit is ook onmogelijk.
Voor welke bepalingen gedaan worden, welke rol ze spelen en welke echt antistoffen zijn verwijs ik naar je eigen bron. Maar oké, het HBsAg is geen antistof. Sorry voor deze simplificatie om het begrijpelijk te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
INzAg = HBsAg
Suffe "spellingscontrole."

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding