Is het mogelijk naast hyperthyreoïdie ook hypothyreoïdie te hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
6.4K

Het beste antwoord

Niet tegelijkertijd natuurlijk, maar wel afwisselend. Daar zijn verschillende oorzaken voor denkbaar.

Maar om eerst met iets anders te beginnen: het komt vrij veel voor dat de symptomen van hyperthyreoïdie (te snelle schildklier) en die van hypothyreoïdie (te trage schildklier) elkaar overlappen. Dus dat iemand die een te snelle schildklier heeft ook symptomen heeft die klassiek in het hypo-rijtje thuishoren, of andersom.

En dan is er nog een voor de hand liggende oorzaak: mensen die behandeld worden voor een te snelle of te trage schildklier gaan vaak van hypo naar hyper of andersom. Bij een te trage schildklier wordt medicatie voorgeschreven waarbij langzaam verhoogd moet worden tot de juiste dosering. Als dat te snel gebeurt of als de dosis op den duur te hoog is, krijgt de persoon in kwestie symptomen van een te snelle schildklier omdat ze teveel schildklierhormoon in het bloed hebben. Andersom is de meest gangbare behandeling voor een te snelle schildklier naast medicatie die de werking van de schildklier afremt (vaak alleen tijdelijk gebruikt) een operatie of een behandeling met radioactief jodium, waarbij niet zelden er een groter deel van de schildklier verwijderd respectievelijk stilgelegd wordt, zodat de overgebleven werking overeenkomt met een te traag werkende schildklier.

Maar ook zonder behandeling kunnen mensen afwisselend een te snelle of te langzame schildklier hebben. Bij een schildklierontsteking kan de schildklier ineens alle opgeslagen schildklierhormoon als het ware loslaten zodat er teveel hormoon in één keer in het bloed terecht komt. Het effect is een te grote hoeveelheid schildklierhormoon in het bloed (hyperthyreoïdie). Daarna begint de schildklier weer min of meer normaal te werken, maar niet zelden werkt de schildklier dan langzamer dan voorheen. Dan ontstaat dus een te langzame schildklier. Afhankelijk van het type ontsteking kan de schildklier daarna weer normaal gaan werken, of blijft hij te langzaam werken.

Ook andere hormonen beïnvloeden de schildklierfunctie, wat vooral van belang is als er schildklierhormoon als medicatie wordt gebruikt. Tijdens een zwangerschap of bij gebruik van hormonale anticonceptie moet dan soms de dosering verhoogd worden. Soms komt het effect vrij nauw, zodat sommige vrouwen die de pil gebruiken, tijdens hun stopweek hyper-symptomen hebben terwijl ze normaal gesproken - dus zonder medicatie - een te trage schildklier hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hyperthyreoide en hypothyreoide hebben verschillende oorzaken dus in die zin zou het kunnen. Als je schildklier twee verschillende ziektes zou hebben die het tegenovergestelde gevolg zouden hebben. (tumor, ziekte van graves, ziekte van hashimoto, ontstekingen)

Het zijn beide namelijk geen ziekte op zich, maar een gevolg van een ziekte. Hyperthyreoide is een te snel werkende schildklier. Hypothyreoide is een te traag werkende schildklier.

Maar een schildklier werkt of te traag of te snel (of precies goed uiteraard) Dat kan niet allebei tegelijk.
Als je een ziekte hebt die een te snel werkende schildklier veroorzaakt en een ziekte die een te traag werkende schildklier veroorzaakt dan heft dit elkaar wellicht op :) en heb je geen of minder last van dit symptoom.