Kun je Hepatitis B hebben/gehad hebben zonder dat je het merkt?

Ik had bloed gegeven bij Sanquin, en kreeg een week daarna een brief dat er een screeningstest positief reageerde. Daarna is er een vervolgtest gedaan en die was negatief. Het was dus een 'vals-positief resultaat' volgens de brief.

Ik heb gebeld met Sanquin, en die zeiden dat het een nieuwe screeningstest van Hepatitis B was. Dat die test kijkt of je het ooit gehad hebt (iets met een bepaald eiwit dat in je bloed aanwezig blijft of zo).
Volgens de dokter die ik daar aan de lijn had, had ik dus mogelijk ooit Hepatitis B gehad, of de test reageerde op iets anders in mijn bloed.

Maar nu mijn vraag, ik kan mij totaal niet herinneren dat ik Hepatitis B heb gehad. Ik heb even de klachten gegoogled, nooit last van gehad. Ben ook niet bij de dokter geweest voor zoiets, en naar mijn weten ook niks gedaan dat dat zou kunnen vervoorzaken. (drugsgebruik of seks met besmet persoon)

Kun je Hepatitis B doorlopen zonder dat je klachten hebt? Of heeft de test op iets anders gereageerd.
Want nu maakt mijn vriend zich zorgen of hij misschien besmet is.
Ik weet alleen dat bij de vorige keer bloed geven (iets van 6-7 maanden geleden) er niks aan de hand was, en dat ik over 6 maanden opnieuw mijn bloed moet laten testen of de test weer zo reageert.

11 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
je bent ook nooit gevaccineerd tegen hepatitis? dat geeft nl ook een positieve uitslag bij de test.
Ritsuka
11 jaar geleden
voor zover ik weet niet. Ik kan het nog even navragen bij mijn huisarts.

Het beste antwoord

Een infectie met hepatitis B kan op verschillende manieren verlopen.

Vaak geeft de infectie helemaal geen klachten.
fremar
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp betekent de uitslag dat je ooit hepatitis B hebt gehad, of dat er nog iets anders aan de hand is. Die eerste uitslag was toch wel schrikken. Ik vind dat Sanquin je daarom meer duidelijkheid moet kunnen bieden: ofwel nader onderzoek of het nou hepatitis is geweest of iets anders (en zo, ja, wat dan), of in ieder geval de verzekering dat je (1) nu geen hepatitis B hebt (en geen risico voor je vriend vormt) en (2) ook in het verleden geen hepatitis B hoeft te hebben gehad.