Waarom vraagt men wel een hiv test en geen hepatitis b-c test laatste is meer besmetelijk?

Een werkgever vraagt voor uitzenden om hiv test . Maar waarom wordt niet om hepatitus b- c test gevraagt omdat er naar mijn weten niet veel verschil in is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (3)

Kostenbesparing, denk ik, naast de verplichting van de overheid in diverse landen. Bij een positieve HIV-test komt een positieve hepatitis er in het daarop volgende onderzoeks- en behandeltraject ook wel uit. Doorgaans geneest hepatitis vanzelf maar vergt HIV een intensieve medicamenteuze behandeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat hepatitis C niet heel besmettelijk is en niet veel voorkomt in Nederland, en hepatitis B in meer dan 95% van de (jong)volwassenen vanzelf overgaat.

Daarbij zal ongetwijfeld ook het kostenplaatje meespelen, zoals eddijst zei.

Toegevoegd na 55 seconden:
Overigens geneest hepatitis C niet vanzelf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovendien is hepatitis C alleen overdraagbaar door bloedcontact, en is het dus veel aannemelijker dat je het via een onveilige bloedtransfusie, onveilig drugsgebruik of onveilige operatie/tatoeage krijgt.

Toegevoegd na 1 uur:
*Excuus, ik bedoelde Keesvi, niet eddijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgorde van besmettelijkheid is: Hepatitis B, Hepatitis C en dan pas Aids

Genezingskans:
Hepatitis B - vrij groot vanzelf. Als je lichaam het zelf niet oplost (5 à 10 procent), blijf je besmettelijk en heb je grotere kans later op leverafwijkingen en leverkanker.

Hepatitis C - Klein deel van de mensen geneest van zelf, met medicijnen lukt het soms ook. Minder snel (duidelijke) klachten in vergelijking met Hepatitis B.

AIDS - zeer kleine kans op genezing vanzelf. Enkele gedocumenteerde gevallen bekend. Met medicijnen tijdig en goed toegediend is het in onze westerse maatschappij een chronische ziekte geworden.

Negatieve bekendheid:
Groot bij AIDS.
Nauwelijks bij Hepatitis C
Aanwezig bij Hepatitis B, maar niet wijd verbreid.

Die negatieve bekendheid zorgt er voor dat je een AIDS-vrij-verklaring moet overleggen.

Andere ziekte-vrijverklaringen die in aanmerking zouden kunnen komen zijn TBC, MRSA, Multiresistente Gram negatieve staven enz. enz.

Dergelijke testen word ingegeven door politieke en financiële ideeën en leveren slechts een schijnzekerheid als het om gewoon werken in het buitenland gaat.

Bij werken in de gezondheidszorg kunnen dergelijke testen wel zinvol zijn, maar moeten dan ook goed begeleid worden.