Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

kan een huisarts een opgezette lymfeklier in de borst herkennen?

Ik had een klein oneffenheid in mijn linkerborst. Na onderzoek door de huisarts heeft zij een opgezette lymfeklier gevoeld. Kan zij dit zeker weten zonder het laten maken van een mammogram of echo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je huisarts een lymfeklier in je borst heeft gevoeld. In de borsten zitten namelijk helemaal geen lymfeklieren. In de borsten zitten natuurlijk wel de nodige melkklieren. Over het algemeen is het verschil tussen melkklieren en andere soorten bultjes in de borsten goed te voelen. Je huisarts kan er dus wel redelijk zeker van zijn of hij zo'n klier voelt, of iets anders. 100% zeker kan echter niet; die bestaat na een foto of echo helaas ook niet. Als je je er veel zorgen over maakt kan je natuurlijk altijd teruggaan naar je huisarts en wijzen op de standaard "diagnostiek naar mammacarcinoom." Hierin staat dat iedere vrouw, boven de 30 jaar die een knobbeltje in de borst voelt, recht heeft op een mammogram. Bij vrouwen onder de 30 jaar hoort twee weken afgewacht te worden; bij persisteren van de knobbel dient er alsnog een echo van de borst gemaakt te worden. Toegevoegd na 1 minuut: Ik zie nu dat je een vrouwelijke huisarts hebt. Waar ik je huisarts met "hij" aanduid bedoel ik dan "zij."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100