kan een huisarts een opgezette lymfeklier in de borst herkennen?

Ik had een klein oneffenheid in mijn linkerborst. Na onderzoek door de huisarts heeft zij een opgezette lymfeklier gevoeld. Kan zij dit zeker weten zonder het laten maken van een mammogram of echo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (1)

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je huisarts een lymfeklier in je borst heeft gevoeld. In de borsten zitten namelijk helemaal geen lymfeklieren.

In de borsten zitten natuurlijk wel de nodige melkklieren. Over het algemeen is het verschil tussen melkklieren en andere soorten bultjes in de borsten goed te voelen. Je huisarts kan er dus wel redelijk zeker van zijn of hij zo'n klier voelt, of iets anders. 100% zeker kan echter niet; die bestaat na een foto of echo helaas ook niet.

Als je je er veel zorgen over maakt kan je natuurlijk altijd teruggaan naar je huisarts en wijzen op de standaard "diagnostiek naar mammacarcinoom." Hierin staat dat iedere vrouw, boven de 30 jaar die een knobbeltje in de borst voelt, recht heeft op een mammogram. Bij vrouwen onder de 30 jaar hoort twee weken afgewacht te worden; bij persisteren van de knobbel dient er alsnog een echo van de borst gemaakt te worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu dat je een vrouwelijke huisarts hebt. Waar ik je huisarts met "hij" aanduid bedoel ik dan "zij."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan er niet een stukje van een lymfeklier in je borst zitten? Onder je oksels zitten ze namelijk wel... dus ik kan me voorstellen dat hij dat heeft gevoeld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De borst is een anatomisch afgegrensd gebied waarbinnen zich geen lymfeklieren bevinden. De borst heeft een uitloper richting de oksel, maar ook die komt niet in de oksel.
Je hebt gelijk dat de huisarts waarschijnlijk ook in de oksels gevoeld zal hebben. Daar kan de huisarts wel lymfeklieren gevoeld hebben, maar die liggen dan dus duidelijk buiten de borst. Ik dacht dat bedoeld werd, dat de 'onregelmatigheid' door de huisarts beduidt zou zijn als lymfeklier. Begreep ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is mij nog niet duidelijk. In de vraag vaat het over een 'opgezette lymfeklier IN de borst' (wat eigenlijk de reden was dat ik klikte op de vraag ;-)) maar de omschrijving van de vraag die volgt, namelijk dat de arts 'bij onderzoek' een opgezette lymfeklier voelde, klinkt wél weer logisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Leeuwin1976: Dit is wel een belangrijk punt, zou je kunnen vertellen waar de huisarts die klier voelde, in de borst of in de oksel (of ergens anders)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De huisarts voelde een opgezette klier van 3 mm.
Ik dacht dat ze het had over een lymfeklier.
Na contact te hebben gehad met het Alexander Monro (borstkankerziekenhuis) is mij verteld dat er wel degelijk lymfeklieren in je borst kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, op elke regel in de geneeskunde bestaan uitzonderingen; dus ook op de regel dat er in de borsten geen lymfeklieren voorkomen. Er bestaat een zeldzame anatomische variatie waarbij dat kan. Ik wil best geloven dat ze in een gespecialiseerd ziekenhuis (met dus een zeer geselecteerde populatie aan patienten) rekening moeten houden met zoiets zeldzaams.
In de ongeselecteerde populatie van de huisartsenpraktijk is dat zo zeldzaam, dat er geen rekening mee gehouden hoeft te worden. Ga er dus maar vanuit dat het niet om een lymfeklier ging, maar om een melkklier.
Een lymfeklier van 3mm is overigens ook helemaal niet afwijkend, dat zijn ze pas vanaf ongeveer 1 cm (samen met nog andere kenmerken.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie, flipjeboot. Is het mogelijk om een mammacarcinoom te voelen van 3 mm of zijn deze dan vaak al wat groter?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stel de vraag even anders: kan de huisarts door palpatie onmiddellijk voelen of het om een opgezette klier of een andere afwijking, bijvoorbeeld een mammacarcinoom gaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of een mammacarcinoom van 3 mm te voelen is hangt met name af van hoe diep het bultje ligt. Hoe dieper een bultje gelegen is, hoe groter die moet zijn om überhaupt gevoeld te kunnen worden. Voor een bultje in de borst is 3mm wel echt klein. Vrijwel iedere vrouw heeft altijd al wat hobbeltjes en bobbeltjes (het normale klierweefsel) een bultje van 3mm valt daartussen meestal niet op. Maar goed, een oppervlakkig bultje in een relatief egale borst is wel te palperen; ook als die zo klein is. Of de huisarts je dan kan vertellen of het gaat om kanker of niet is een heel ander verhaal. Hoe groter een bult wordt, hoe makkelijker te zeggen is wat voor bult het is. Als het zou gaan om een carcinoom dan zou je hem in een heel vroeg stadium ontdekt hebben; de tumor heeft dan nog geen tijd gehad om zijn typische kenmerken te ontwikkelen.
Bij een bult van 3cm is het verschil tussen carcinoom en andere bulten doorgaans goed te maken; bij zo'n klein bultje is dat zo lastig dat ik niet denk dat je huisarts dat serieus kan (ik in ieder geval niet.) Maar goed, bij de beoordeling van de aard van zo'n bultje wordt naar meer gekeken dan alleen hoe die aanvoelt. Het is bijvoorbeeld bijzonder uitzonderlijk om een mammacarcinoom te vinden, die nog zo klein is. Zo'n klein bultje, die verder glad aanvoelt is vrijwel nooit kwaadaardig. In die zin is de geruststelling van je huisarts dus wel degelijk terecht; de kans dat dit gaat om kanker is bijzonder klein. Meer zekerheid dan dit kan ik je ook niet geven, maar zoals ik in mijn antwoord al aangaf: volgens de standaard heb je gewoon recht op een mammogram.
De zin en onzin daarvan is weer een andere discussie; die laat ik voor nu aan jou en je eigen huisarts over.