Waarom zijn neuspoliepen niet of slecht behandelbaar (komen steeds terug)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K

Het beste antwoord

Wat bij jou de reden is is voor ons natuurlijk niet met zekerheid te zeggen; daarvoor hebben we nu veel te weinig informatie.

De meeste poliepen vormen zich als gevolg van een chronische irritatie van het neusslijmvlies. Er zijn vele factoren die zulke irritaties kunnen veroorzaken; denk aan allergieën als hooikoorts, irritatie van chemische stoffen als sigarettenrook of medicijnen, chronische infecties, enzovoort.
Als de poliepen verwijderd zijn, maar de irritatie voortduurt dan zullen er steeds weer nieuwe poliepen gevormd worden.

Het is dus belangrijk om ook de oorzaak weg te nemen. In sommige gevallen kan dat zonder medicijnen; bijvoorbeeld stoppen met roken als sigarettenrook de oorzaak is. Vaak is toch wel een neusspray nodig met ontstekingsremmers. Zo'n neusspray onderdrukt het ontstekingsproces waardoor de irritatie afneemt en dus minder poliepen gevormd worden. (in geval val allergieën bieden allergie medicijnen soms ook uitkomst) Helaas is het zo, dat de prikkel die de irritatie veroorzaakt, sterker is DAB de ontstekingsremmer. De irritatie blijft dan bestaan ondanks de neusspray, en dus blijven de poliepen terugkomen.

De kans is groot dat er bij u ook een dergelijk probleem speelt. Het is dus belangrijk om uit te zoeken wat bij u de oorzakelijke factor is; uw huisarts kan daarbij helpen.
Helaas zijn niet alle factoren weg te nemen. Zo zijn er mensen met een genetische/ erfelijke vorm waarbij zich poliepen blijven vormen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is natuurlijk het beste te vragen aan een huisarts, aangezien er veel verschillende soorten zijn en het ook afhangt van het feit hoe je neus reageert op medicijnen hiertegen.
Je kunt het beste beginnen met een speciale neusspray, deze behandelt de poliep en zorgt ervoor dat deze niet (snel) terugkomt.
Als je deze al gebruikt doe je er goed aan terug te gaan naar je huisarts.

Maar een poliep is moeilijk te behandelen als je of de verkeerde medicijnen hebt, of je lichaam slecht reageert op medicijnen (geen enkel medicijn heeft een 100% behandelingsgarantie)