Groeiende tumoren produceren een heleboel signaalstoffen waardoor stamcellen vrijkomen uit het beendermerg.
Cisplatine is een veelgebruikte chemo.
Bij proeven ontdekte men dat door toediening van stamcellen, tumoren resistent werden tegen cisplatine.
10 jaar geleden
Eigenlijk is dit een soort van snelle evolutie van de kankercellen.
Het DNA van kankercellen is beschadigd geraakt. Hierdoor is het mechanisme, dat zorgt voor het controleren en herstellen van het DNA, ook beschadigd. Hierdoor treden verdere beschadigingen sneller op en worden deze dus ook niet meer hersteld.

Er bestaan verschillende processen in cellen, die nodig zijn voor de cel om te delen of te overleven. Een chemokuur legt een van deze processen plat (welk is afhankelijk van welke chemo). Hierdoor kan de cel niet meer delen, of sterft af.

Als er een fout in het DNA ontstaat dan is dat meestal negatief voor de cel. Heel soms levert zo'n foutje een manier voor de cel op om toch te overleven en delen ondanks de chemo. Het geblokkeerde proces verloopt dan via een soort zijweggetje.
Zo sterven alle kankercellen af, behalve degene met de gunstige (voor de kankercel gunstig) mutatie. De chemo is dan niet meer werkzaam en dus is de tumor resistent geworden.