Heb sinds 6 weken gordelroos, de huid is al genezen maar ik heb nog wel een paar keer per dag pijn. Wanneer mag ik weer naar de sauna ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
10.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
"Gordelroos kan besmettelijk zijn. Vooral als de blaasjes op de huid aanwezig zijn kan het virus verspreid worden via het vocht van de blaasjes."
Ik zou nog geen risico nemen.

Antwoorden (1)

Gordelroos is besmettelijk totdat de blaadjes ingedroogd zijn. Daarna is er geen risico op besmetting meer. Daarbij komt dat het alleen besmettelijk is voor mensen die de waterpokken niét hebben doorgemaakt; dat zijn in de praktijk eigenlijk alleen erg jonge kinderen die toch niet in de sauna komen.
Medisch gezien is er dus geen enkele reden om niet naar de sauna te gaan. Het kan zijn dat sauna's daar aparte regels voor hanteren, maar die hebben dan geen medische onderbouwing.