Wat zijn de belangrijkste overeenkomsten én verschillen tussen Alzheimer, Korsakoff en Parkinson?

Ik weet dat bij alle drie je geheugen langzaam vermindert, maar zijn er ook lichamelijke verschillen, en verloopt de ziekte bij alledrie hetzelfde?
(natuurlijk, ieder geval is anders, maar ik wil het graag in grove lijnen weten).

Zelf heb ik al gegoogled, maar daar kom ik niet uit. Ik zou graag een soort hulplijstje hebben. Het is interesse, nadat er een ver familielid aan is gestorven, en ze de diagnose niet duidelijk hebben kunnen stellen.
Ook zou ik willen weten in hoeverre dit erfelijk kan zijn, en of dat vroeg te meten is.

Meerdere antwoorden welkom, eventueel als reactie. Bedankt!

Toegevoegd na 14 uur:
Misschien ben ik niet duidelijk geweest.

Wat zijn de belangrijkste overeenkomsten én verschillen tussen Alzheimer, Korsakoff en Parkinson? Ik bedoel de manier waarop de ziekte verloopt, fysiek en psygisch.
Of het erfelijk is was niet de hoofdvraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
8K

Het beste antwoord

het grootste verschil is
Parkinson Ontstaat door het missen van dopamine in de hersenen en hierdoor reageert het lichaam niet goed meer ( de vorm van dementie komt hier bij )

Alzheimer ontstaat ook in de hersenen maar bij dit ziektebeeld draait het om het geheugen verlies en het terug gaan in de tijd.

Korsakoff komt door heel veel alcohol gebruik het grootste verschil is dat je met dit ziektebeeld goede momenten heb en weet dat je " dement" word door dat je teveel alcohol hebt gebruikt in je leven en kan zijn dat je ook er bewust van bent dat je weer terug valt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Korsakoff:
Ontstaat door alcohol misbruik. Kan erfelijk zijn als jij net zo veel drinkt als familielid
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Korsakov

Alzheimer:
Is erfelijk
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Alzheimer

Parkinson:
Is erfelijk
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Parkinson
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar mijn vraag was:
Wat zijn de belangrijkste overeenkomsten én verschillen tussen Alzheimer, Korsakoff en Parkinson?Misschien ben ik niet duideljk geweest. Ik bedoel de manier waarop de ziekte verloopt, fysiek en psygisch.
Of het erfelijk is was niet de hoofdvraag.
Alzheimer, Korsakoff en Parkinson zijn alle drie vormen van dementie. Er zijn er nog meer zoals vasculaire amnesie en de ziekte van Pick. Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat het ziektes zijn die de hersenen beïnvloeden, er komen bijvoorbeeld problemen met denken, orientatie, geheugen en taal. De oorzaken en de precieze gevolgen verschillen per ziekte. Om preciezer te lezen welke symptomen bij welke vorm van dementie passen kan je misschien hier verder lezen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/68247-dementie-de-verschillende-soorten.html