Hoe en waar kan je je laten testen hoeveel ioniserende straling je in je lichaam hebt?

Weet iemand dit?

Ik ben een chronisch rugpatiënt, heb in de afgelopen 5 jaar 15 keer onder een CT scan moeten liggen en doordat ik nog steeds heel veel pijn heb vroeg ik mij af of ik een stralingsziekte heb...

Meer over stralingsziekte hieronder:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stralingsziekte#Effecten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mens lijdt het meest,
door het lijden dat men vreest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@momopoyolo, wat een mooi gezegde, er zit wel wat waarheid in :))
Poet
10 jaar geleden
Contrastvloeistof kan allergische reacties veroorzaken
zoals: jeuk, galbulten en inderdaad ook verkleuring van de huid. De afdeling radiologie heeft medicijnen om dergelijke reacties direct tegen te gaan. http://www.bovenij.nl/folders/Brochures_patvoorlicht/Radiologie%20CT%20Algemeen.pdf

Het beste antwoord

Je hebt geen ioniserende straling in je lichaam. Als je in een CT-scanner ligt wordt je wel bestraald met ioniserende straling (Röntgenstraling) maar die neem je niet mee in je lichaam.

Je zult geen stralingsziekte hebben. Ten eerste omdat je spreekt over pijn maar niet over de kenmerkende symptomen van stralingsziekte: hoofdpijn, misselijkheid, braken, vermoeidheid, malaise, haaruitval, infecties.
Voor stralingsziekte is bovendien veel meer straling nodig dan een CT-scan oplevert. Meestal ontwikkelt men vanaf 0,7 gray symptomen van stralingsziekte. Een CT-scan levert ongeveer 1/50 daarvan op.

Een CT-scan levert dus wel wat extra blootstelling aan ioniserende straling op ten opzichte van de gewone blootstelling die we allen ondergaan (zonnestraling en achtergrondstraling). Dat voegt een heel klein beetje toe aan de kans dat je kanker krijgt.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Die min is niet van mij hoor, maar ik heb wel een vraag (misschien dat de minnaar het antwoord al kent en je daarom een min heeft gegeven, dat weet ik natuurlijk niet). Mijn vraag is: Bij sommige scans krijg je een vloeistof ingespoten. Bijvoorbeeld een radioactieve vloeistof, zoals bij een PET-scan. Men meet dan de mate van radioactiviteit. Ik weet niet of dergelijke methoden ook onder het kopje 'CT-scan' vallen, of dat bij een CT-scan per definitie alleen maar straling van buitenaf op je lichaam wordt gericht. Weet jij of er bij een CT-scan ook iets stralends IN je lichaam kan worden gespoten / of je een radioactieve vloeistof moet drinken?
Poet
10 jaar geleden
Nee, niet bij CT-scans. Daarbij wordt alleen gebruik gemaakt van straling die het apparaat van buitenaf naar je uitzendt. Bij PET-scans daarentegen worden wel (zeer) licht radioactieve stoffen ingebracht in het lichaam. Die zenden dus ionioserende straling uit waarvan de straling wordt opgevangen om een beeld te verkrijgen van de binnenkant van het lichaam. Doorgaans is het een radio-actieve vorm van glucose. http://www.royalmarsden.nhs.uk/cancer-information/detection-diagnosis/pages/pet-ct-scan.aspx
Poet
10 jaar geleden
Overigens worden soms beide methoden tegelijk toegepast.
Cryofiel
10 jaar geleden
Oké, bedankt voor je toelichting! Misschien was deze verwarring (straling van binnenuit door een ingespoten/opgedronken radioactieve vloeistof, versus straling van buitenaf uit een CT-apparaat) de reden van de minnaar jou een min te geven.
Cryofiel
10 jaar geleden
Van mij nu een plus.
Poet
10 jaar geleden
Fijn!. Die verwarring kan inderdaad gespeeld hebben. Dan is er idd sprake van een minnaar en niet van een minkukel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is gek; ik heb een paar maand terug ook een CT-scan gehad, maar wel een dergelijke vloeistof ingespoten gekregen (daar ook best beroerd van geworden daarna). Zou dit dan een combinatie van beide methoden geweest zijn?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat kan. Maar ik denk dat het ook mogelijk is dat ze zacht weefsel wilden bekijken dat normaal gesproken slecht zichtbaar is op een CT-scan. Je kunt dan een contrastvloeistof ingespoten krijgen. Die is niet radioactief, maar zorgt er wel voor dat het betreffende weefsel veel beter zichtbaar wordt op de scan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hola, mijn fout! Het was een MRI-scan (heel ander verhaal dus), en het ging inderdaad om een contrastvloeistof, klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De min is ook niet van mij...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel en Poet, ik ben allergisch aan contrastvloeistoffen, voor de CT maar ook op die van de MRI contrastvloeistoffen krijg ik rode/jeukende uitslag; Welke alternatieven zijn er dan nogal om zacht weefsel toch in beeld te brengen?