Een hartinfarct hoeft niet per definitie tot een coma te leiden.
De patiënt kan na een hartaanval bewusteloos raken door het ontbreken van de pompfunctie van het hart. De bloedcirculatie is nodig om zuurstof naar de hersenen en andere organen te brengen.
Wanneer er 3 minuten lang geen bloedcirculatie heeft plaatsgevonden zullen de hersencellen langzaamaan gaan afsterven. Daarom is het ook zaak om zo snel mogelijk met reanimatie te gaan starten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een hartinfarct ontstaat een zuurstofgebrek door een slechte circulatie. Dat zuurstofgebrek veroorzaakt ook kortsluiting in je hoofd. Dan kunnen er verschillende dingen gebeuren waaronder dus coma.