Is endometriose in de holte van douglas hetzelfde als diepe endometriose of rectovaginale endometriose?

Er zijn verschillende typen endometriose en ik zou graag willen weten bij welke type enometriose in de holte van douglas zou horen. Via internet worden deze 3 (zie vraag) wel vaak in 1 stukje genoemd maar of het nou hetzelfde is kan ik niet achter komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
8K

Het beste antwoord

Ja, dit is precies hetzelfde.
Als je in de holte van Douglas endometriose-haarden hebt zitten heb je over het algemeen ook darmproblemen ...van diarree tot verstopping en zeer pijnlijke krampen. Zelfs darmafsluitingen komen voor door de verklevingen.
Artsen denken in eerste instantie vaak aan een spastische darm bij deze soort endometriose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch zegt de arts van dat het niet zo is. Heb enige haarden in de holte van douglas maar geen rectovaginale of diepe endometriose. Idd wel altijd problemen met de stoelgang hierdoor (is ook de grootste klacht) zoals obstipatie of diarree, pijnlijke loze aandrang en erge darmkrampen tijdens menstruatie. Op zich alleen problemen hiermee tijdens menstruatie. Vroeger idd regelmatig met buikpijn bij de arts geweest en werd spastische darm gezegd. Nu jaren later weet ik wel beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Blont,
Ik had er even een link bij moeten zetten,sorry! Ik heb zelf Endo en mijn gyn zegt dat Endo in de holte van Douglas diepe Endometriose is van het type 3 ,zie link.
Ik weet uit ervaring dat de pijn daar afgrijselijk is :(
Sterkte! http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Rxg5ndNyadAJ:www.freya.nl/web_endometriose/endomet.php+diepe+endometriose&cd=4&hl=nl&ct=clnk&client=firefox-a&source=www.google.com
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het dan toch echt vreemd dat mijn arts dat het toch verschillend is. Maar goed het maakt ook niet uit en pijn dat doet het idd wel ja. De behandeling blijft toch hetzelfde of het nu wel of niet is. Vond het vreemd dat het overal wel samen genoemd word maar dat de gyn daar niks over gezegd heeft. Dank je voor je sterkte wensen en jij natuurlijk ook sterkte ermee!!

Andere antwoorden (1)

Volgens het artikel in de bron is dat idd het zelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch denkt mijn gyn er anders over. Zie mijn antwoord op volgende antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk heeft je arts gelijk ik beroep me er niet op, expert op dit terrein te zijn en herhaal slecht,wat het artikel er over zegt. jouw gyn is degene,die het 't beste kan weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit stukje vond ik op de site die jij me gaf: "De pijn treedt vooral op wanneer er endometriose aanwezig is in de ruimte tussen de vagina en het laatste stukje van de darm, dus in het septum rectovaginale. Ook endometriose in de holte die daar net boven ligt, en die het cavum Douglasi genoemd wordt, is berucht vanwege de ernstige pijn." Dat geeft aan dat het dus om 2 verschillende vormen gaat. En dat endo in de holte niet hetzelfde is als recovaginale. Snap ook wel dat je de gyn niet tegen zal spreken alleen is niet elke gyn specialist in endometriose. En word er helaas nog teveel fouten gemaakt in het stellen van de diagnose.