gaat een onsteking van de bijbal altijd gepaard met zwelling?

omdat de huisartsenpost dacht aan balonsteking maar de huisarts weer niet want een onsteking gaat meestal gepaard met zwelling. dit klopt ook wel, hij zegt ook dat er veel mannen zijn met onverklaarbare pijn in de scrotum en ballen dat ze nog niet weten wat het is. terwijl de levofloxacine(antibiotica 10 dagen trouwens ook soa test gehad alles negatief).van huisartenpost wel geholpen heeft? hij denkt nog steeds dat het geen epidymitis of orchitis is.. kan dit kloppen? ik heb ook een echo gehad maar dit was 3 dagen in de kuur en hij zei dat die geen onsteking kon zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Het beste antwoord

Ja zo'n ontsteking gaat altijd gepaard met zwelling. Sterker nog elke ontsteking, waar dan ook, gaat gepaard met zwelling. Een zwelling is een obligaat verschijnsel bij ontstekingen.
Wel kan het zo zijn, dat er erg weinig zwelling is. Hoewel die er dan wel is, is de zwelling dan niet of nauwelijks te voelen.

Als de antibiotica goed hielpen en de pijn echt in je bal of bijbal zat, dan lijkt het me logisch om wel aan een pectoris of epidydimitis te denken. Dat er bij de echo niets gezien werd zegt niets, na een aantal dagen antibiotica.

Waarom gelooft je huisarts er niet in?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je alleen een wat geïrriteerd gevoel had, dan heeft hij wel een punt. Zo'n ontsteking is inderdaad flink pijnlijk. De zwelling is meestal wel fors, maar wil nog wel eens meevallen. Ik heb een keer een patiënt van me met een geïrriteerd gevoel in het scrotum en zonder zwelling verwezen naar een uroloog. Toen bleek er een ontsteking van de zaadleider te zijn. Dit is een ontsteking, die geen behandeling behoeft, omdat het vanzelf geneest. Zou dat bij jou een optie zijn? In dat geval zou je de antibiotica onnodig genomen hebben, maar dat is dan kennis achteraf. De ontsteking is dan genezen terwijl je de antibiotica nam, niet dankzij de antibiotica.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan er natuurlijk niet zeker van zijn, ik hoop dat je dat begrijpt.
Ik heb net je vraag over je libido ook beantwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan.