Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe stelt men vast wanneer je aderen dichtgelibt zijn??????

Echo van het hart goed,bloeddruk goed en toch een scan aangeraden(om het onderzoek af te ronden)is dit nodig????

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het kan zo zijn dat je in een risicogroep valt door familie, overgewicht of hoog cholesterol. Ook kan het zijn dat je uit een eigen medisch verleden dit advies hebt gekregen. Maar een advies om een scan te krijgen zal niet voor de lol zijn. Bij een hartfilmpje kunnen ze niet alles zien en ook een goede bloeddruk zegt niet alles. Dus het kan onnodig lijken, maar liever een scan teveel dan dat hij niet wordt gedaan en je aderen toch dichtslibben, toch? De scan gebeurt door middel van MRI, dat is een scan door middel van een sterke magneet. Je hoeft dus niet bang te zijn voor straling of bijwerkingen, alleen als je claustrofobisch bent kan het vervelend zijn, maar je hebt een alarmbel in de hand, dus je bent volstrekt veilig. Ik weet niet hoe dringend de arts je adviseert om een scan te krijgen, maar ze zeggen het niet voor niets, dus ik neem aan dat het niet helemaal onnodig is.

Als de dokter het aanraadt is het nodig. Vaatvernauwing wordt aangetoond met een (totaal pijnloze) echo. Een echo van het hart lijkt me sterk, dat gaat meestal met een ECG. Vaatvernauwing kan een oorzaak van moeilijk lopen zijn.

Om vast te stellen of de aderen dichtgeslibt zijn,wordt een angiografie gemaakt. Je krijgt via een katheter contrastvloeistof ingespoten waardoor men kan zien waar de eventuele verstopping zit. Er worden röntgenopnamen van gemaakt die naderhand op de computer bekeken worden door de vaatchirurg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100