Hoe is de ziekte aids ontstaan?

Ik heb twee verhalen gehoord over het ontstaan van aids:

1) Aids is ontstaan doordat een eenzame man het met een aap heeft gedaan.
2) Aids is ontwikkeld om arme mensen uit sloppenwijken te verjagen, om zo nieuwe wijken te kunnen bouwen.

Is één van deze twee verhalen waar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Ziekten
13.9K

Het beste antwoord

Niemand weet precies hoe aids ontstaan is. Wel lijkt het zeker van de dieren af te komen. Een andere mogelijke oorzaak zijn de vaccinaties. Onderzoekers waren naar Afrika gegaan om daar mensen tegen allerlei ziektes te in- enten. De vaccins werden gemaakt op een ondergrond van gemalen apen-nieren. Er is een mogelijkheid dat er, terwijl het vaccin klaar gemaakt werd, viruscelletjes in het vaccin terecht gekomen zijn. Na de vaccinatie kwam het virus in de ingeënte mensen terecht en waren ze besmet. Waarschijnlijk zijn ook de onderzoekers besmet geraakt, en zij zouden dan het virus mee genomen hebben naar Amerika en Europa.
Het virus kan tot slot ook in Amerika en Europa terecht zijn gekomen door de stromen vluchtelingen uit Afrika die al besmet waren door het virus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Beide antwoorden zijn niet waar al komt antwoord 1 in de buurt. Al weten we nog niet zeker waar aids vandaan komt. De meest gangbare theorie op dit moment is dat HIV afkomstig is van chimpansees uit Kameroen. De theorie is dat een jager werd aangevallen door de chimpansee en daarmee vermengde elkaars bloed waardoor de jager het HIV virus heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mee eens ;-) daarom zeg ik de meest gangbare theorie. Het is redelijk zeker dat het van chimpansees uit Kameroen komt maar hoe het precies is overgedragen weten we niet.
Genetisch gezien staan we heel dicht bij de apen maar ook bij de varkens!!!!!Hierdoor kan een virus zich vergissen en/of door mutatie zich zo aan passen dat het stapje naar de mens steeds kleiner wordt. Uiteindelijk zal dit ook de ondergang van de mens worden! Althans voor bijna al de mensen Mischien dat 1 of 2 procent het overleeft en dan begint alles weer opnieuw en is dat in het verre verleden ook al niet eerder gebeurd? Er zijn toch div. volkeren zomaar verdwenen? Aids hebben we nu enigzinds onder controlle, wat is het volgende? De kracht van de natuur zal het evenwicht van het mensdom weer herstellen. want zo kunnen we geen 100 jaar verder. Onze grootste vijand is de virus ,aids is een apenziekte de volgende misschien varkenspest??? Vogelgriep??? blauwtong???? Een ongelukkige mutatie van een virus en we zijn de klos. Sex met een aap bracht ons al waarschijnlijk aids dus andere dieren alleen maar aaien en niet..................
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aids is de afkorting van Acquired Immuno Deficiency Syndrome.
Letterlijk betekenen deze vier woorden 'verworven', 'afweersysteem', 'tekort' en 'complex van ziektes'. Aids is dus een verworven aandoening waarbij het afweersysteem tekortschiet, waardoor verschillende ziektes kunnen ontstaan.

Aids is het eerst herkend in de Verenigde Staten, in 1981. Een type longontsteking dat alleen voorkomt bij mensen met een verzwakte afweer, kwam opvallend vaak voor bij jonge (homo) mannen, die voor die tijd volkomen gezond waren. Ook werden veel gevallen ontdekt van een bepaald soort huidkanker. Deze zeldzame kanker kwam eigenlijk alleen bij oudere mannen voor. Het bleek om een nieuwe ziekte te gaan:aids.

Wetenschappelijk bewijs
Om aannemelijk te maken dat HIV zich heeft verspreid via apen worden er vier criteria genoemd:
1) Overeenkomsten tussen het virale DNA van HIV en SIV laten zien dat deze virussen zeer nauw verwant zijn.
2) Hoe meer apen besmet zijn met het virus, hoe groter de kans is dat een mens met een besmette aap in aanraking komt.
3) Overeenkomt in de plek waar SIV besmette apen leven met de plek waar mensen voorkomen met nauw verwante HIV varianten, maakt het aannemelijk dat op die plek de apen de bron van de besmettingshaard vormen.
4) Er is een aannemelijke verspreidingsroute waarlangs het virus van aap naar mens overgegaan is.