Is een goedaardige hersentumor erfelijk?

Ben er zelf aan geopereerd in mijn pubertijd, wil nu aan kindjes beginnen, zou mijn baby het van me over kunnen nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K

Antwoorden (5)

Ik denk dat je het zelf maar even door moet lezen, aangezien ik verder je achtergrond niet kent......maar het lijkt erop van niet!

http://www.erfelijkheid.nl/zena/kanke.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bestaan er geen goedaardige hersen tumoren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goedaardig of kwaadaardig is een term aan te geven hoe agressief een Tumor is.
Tumoren zijn niet erfelijk maar genetisch kan je wel een hogere kans hebben op het ontwikkelen van deze soort tumor als je familielid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kanker kunnen wel erfelijke factoren hebben maar dat is nog niet 100% zeker. Alles heeft te maken met de DNA code. We bezitten allemaal kankercellen deze worden vernietigd door ons immuunsysteem zodat we geen kanker ontwikkelen. Wat gebeurt er bij ontwikkeling van kanker cellen gaan zich vermenigvuldigen tot een kankercel door iets wat fout loopt in de DNA Proces en deze kan door het immuunsysteem uitgeschakeld worden.
Indien dat ook al niet goed werkt en het niet herkend zal het tot een kanker gezwel kunnen uitgroeien.

Dus er zijn twee dingen is het erfelijk? dit kan laat ons zeggen dat je DNA code hebt geërfd dat soms fouten maakt met de verdeling van de cellen kan je dit misschien door gekregen hebben maar dit is niet altijd zo. Er zijn dan ook zoveel verschillende factoren die uitgroeien tot kanker zoals chemische middelen of andere soort zaken dus het staat dan ook niet altijd vast dat het wel erfelijk kan zijn.

Heb het geprobeerd zo makkelijk mogelijk uit te leggen dat het kan maar ook dat het niet zo is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een ander risico is dat sommige goedaardige tumoren, zoals poliepen en papillomen kunnen veranderen in een kwaadaardige tumor. De veroorzaker van deze verandering van goedaardig naar kwaadaardig is meestal niet bekend. Maar denken dat het iets te maken heeft dat de ene meer zuurstof krijgen dan de andere zodat de andere kwaadaardig kan worden. 100% zeker is dit nog niet. Ook de plaats van de goedaardige tumor is belangrijk want dan zou het toch even gevaarlijk kunnen zijn dan een kwaadaardige tumor.

Groeten Ritchie

Toegevoegd na 10 uur:
Even bijvoeging

Ik zal dus niet zeggen dat je kindje het niet kan krijgen of wel kan krijgen. Erfelijk staat in deze situatie nog niet echt vast, daarvoor zijn de onderzoeken daarin nog niet duidelijk.

Persoonlijk ken ik iemand waarbij zowel de vader en grootvader en kleinkind allemaal een goedaardige tumor heeft gehad. Ik denk dan dat dit erfelijk kan zijn maar ben zeer voorzichtig in we staan nog niet zo ver om daar duidelijk te kunnen antwoorden daarop.

Ik kan je allen zeggen indien je een kindje wens doe het gerust niemand weet wat er op voorhand kan gebeuren en dit mag je dromen niet gaan belemmeren.

Zijn mensen die hun kindje verliezen zonder dat het ziek is maar als we zo gaan denken dan ja zal er niemand aan kinderen beginnen. Dus ik zou je zeggen geniet er van en ga voor een kindje.

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja nu je het zegt hebt bijkomende info van de vraag niet gelezen. Maar ik zal niet gauw zeggen dat het niet erfelijk kan zijn, het kan uiteraard staat het wetenschappelijk indien het erfelijk is of niet erfelijk is nog niet vast.
Er is tot nu toe nog geen erfelijke factor gevonden voor het ontstaat van hersentumoren (dit geldt voor zowel goedaardige als kwaadaardige tumoren).

De reden dat je vroeger op kinderleeftijd een hersentumor hebt gehad zou ik dus niet mee laten tellen bij de beslissing of je kinderen wilt of niet. De kans dat je toekomstige kind later aan andere soorten tumoren sterft is namelijk veel groter als je kijkt naar de incidentie van goedaardige hersentumoren.