Wordt Zyban (Bupropion) wel vergoed als ik het slik tegen depressiviteit?

Ik krijg van mijn huisarts Zyban voorgeschreven maar moet het 'cash' betalen bij de apotheek. Het is een populair middel bij het stoppen met roken en wordt daarom niet vergoed. Wordt Zyban (Bupropion) wel vergoed als ik het slik tegen depressiviteit? Hoe kan ik dat regelen?

Toegevoegd na 1 minuut:
PS. Ik rook niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Uit onderstaand schema blijkt dat Zyban door geen enkele verzekering wordt vergoed:
http://www.mijnmedicijnvergoeding.nl/medicijnen/?zoekscherm=vergoeding&product=Zyban+Tablet+Mga+150mg&aantal_per_dag=&aantal_per=jaar&aantal_per_jaar=365&verzekeraar=135

Waarschijnlijk gaat het om een geneesmiddel waarvoor een goedkoper alternatief beschikbaar is.

Uit dit overzicht blijkt overigens ook dat verzekeraars de kosten niet vergoeden:
http://www.mijnmedicijnvergoeding.nl/medicijnen/?zoekscherm=medicijn&inp_zoek_op=medicijn&medicijn=Bupropion&rvg=
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Neem contact op met je zorgverzekeraar, en leg het uit.
Soms heb je een verklaring van de voorschrijvende arts nodig, waardoor het middel in jouw geval wél vergoed wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik maar met de deur in huis vallen door dit een raar medicijnvoorschrift te vinden. In feite is bupropion inderdaad een antidepressivum maar jaren geleden werd al geadviseerd om nortriptyline als een alternatief met minder bijwerkingen voor te schrijven. Let wel, bij mensen die wilden stoppen met roken.

Ik wil je huisarts niet voor de voeten lopen maar ik denk dat er betere alternatieven zijn die, om die reden, wel vergoed worden door de ziektekostenverzekering.

Nortriptyline behoort overigens tot de wat oudere generatie tricyclische antidepressiva, die werkzamer lijken te zijn dan de zogenaamde SSRI's, die zowat de hemel in geprezen zijn maar meer bijwerkingen blijken op te leveren dan therapeutisch werking.