Waren de NL doden van de Mexicaanse griep wel of niet ingeënt?

Ik snap het niet zo goed. Na de inenting series, was de Mexicaanse griep zo goed als weg. Ok er was voorspelt dat in de winter hij weer terug zou komen, maar zijn die inentingen dan niet nog steeds geldig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

^Na de inenting series, was de Mexicaanse griep zo goed als weg^
Dat klopt niet helemaal, hoewel ik begrijp wat je bedoelt.

Er is massaal geënt, heel veel tam-tam. Maar een groot gedeelte van de mensen is niet voor de tweede enting gekomen. Toen was al een beetje bekend dat het mogelijk erg opgeklopt was. Wat later ook bleek. Héél veel financiële belangen hebben meegespeeld en enorme aantallen vaccins zijn in de prullenbak verdwenen. Want hij is nu toch iet meer geschikt.

Dat er doden zijn gevallen, dat klopt. Dat is bij elke griep, ieder jaar weer en overal. Er zijn risicogroepen en die zijn kwetsbaar.

Die griepprik, dat is elk jaar hopen dat die beschermt tegen de griepsoort van dat jaar. Weliswaar veel onderzoek, maar het blijft een gok.

Dus elk jaar opnieuw een griepprik is omdat de samenstelling jaarlijks anders is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inentingen tegen griep werken maar specifiek op een variant. Wijzigt het virus dan werkt de inenting niet meer. Je moet dan elk jaar een injectie en die werkt ook nog eens tegen een specifiek virus.

Daarnaast is niet iedereen ingeent.

Houdt er tevens rekening mee dat elk jaar mensen overlijden aan griep. Influenza A(H1N1) is vanaf 2009 een gewone seizoensgriep.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je mag er vanuit gaan dat de mensen/kinderen die dood zijn gegaan aan de Mexicaanse Griep niet (recent) waren ingeent. Ik vind het bijzonder "gevaarlijk" om dan de conclusie te trekken dat als ze ingeent zouden zijn geweest ze niet overleden zijn. Zoiets kan je niet in de hand houden en mag je zeker niet zo stellen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zeg het trouwens niet helemaal correct. Een vaccin bevat meestal verschillende varianten en je bent dan tegen die varianten beschermd. Risicogroepen die nu worden ingeent zijn ook beschermd tegen Influenza A(H1N1). Momenteel worden mensen vooral besmet met een B variant. van het virus.

Toegevoegd na 18 minuten:
Conclusie: Als je nu bent ingeent dan ben je beschermd tegen zowel de huidige A variant (de Mexicaanse Griep) als de B variant die nu heerst. De Mexicaanse griep Influenza A(H1N1) is nu een gewone seizoensgriep en er is geen sprake van epidemie/pandemie.

Ben je niet ingeent, maar val je niet binnen de risicogroep, dan loop je ook niet meer risico dan normaal. Elk jaar gaan er helaas ook gezonde mensen dood aan griep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Volgens mij is er nu juist wel sprake van een epidemie http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/20/milde-griepepidemie-in-nederland/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar niet van Influenza A(H1N1).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een ouder iemand komt te overlijden en ze heeft voor haar/zijn dood 3x gehoest, dan is ze voor de statistiek al snel een griep-dode...
Ieder jaar weer muteert de griep, zodat ons lichaam hem na een kleine verandering niet herkend en we er weer ziek van kunnen worden, dus eigenlijk is het ieder jaar een ( iets) andere griep, waarvoor we vorig jaar, dus ook niet ingeënt zijn, deze nieuwe varriant van de mex. griep is nog steeds heel mild, aan een 'gewone' griep gaan ieder jaar in Nederland, direct en indirect , tussen de 500 en 2.000 mensen dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Mexicaanse Griep is (nog) niet gemuteerd toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, goede vraag, iedere griepvirus, muteert meestal na een rondje wereld, om dan weer een rondje te doen in een nieuw jasje, anders wordt hij te vroeg herkend.
maar of deze griep al is gemuteerd, heb er nog niets over gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn inmiddels al mutaties gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na verder zoeken blijkt dat de gewone Mex. griep , een gemuteerde varriant is van de griep van vorig jaar, maar de meeste zijn vrij onschuldig en enkele veel gevaarlijker, waar tamiflu, geen vat meer op heeft, oh, dat klinkt eng!!!