Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Op welke tijd gaan mensen gemiddeld dementeren?

Ik vroeg me af op welke leeftijd mensen die aan dementie lijden daar werkelijk last van gaan krijgen..

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan met 50 jaar al het geval zijn, maar meestal is het op latere leeftijd, ergens in de buurt van 70 tot 80 jaar.

Mijn oma was ongeveer 45 toen ze begon met dementeren en heeft er 20 jaar aan geleden. Mijn opa (haar man) was 95 en nog zo scherp als wat. Mijn andere oma begint nu wat vergeetachtig te worden en is afgelopen maand gediagnosticeerd met Alzheimer, zij is 81. Uiteraard bestaat er een gemiddelde en misschien is dat gemiddelde ook wel eens opgezocht en is dat te vinden. Maar ik weet niet zeker of je wat hebt aan een gemiddelde. Omdat het dus op veel leeftijden kan voorkomen en het ook verschilt per soort dementie. Mijn ervaring (ook met meer mensen dan mijn grootouders) is dat dementie voorkomt bij veel leeftijden, maar zo rond de 75 is niet abnormaal.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100