Hoe is de Spaanse griep in Nederland gekomen?

Hoe heeft de Spaanse griep destijds ons mini-landje bereikt? Vroeger gingen mensen een stuk minder op reis, dacht ik.

2 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Inekez1
2 jaar geleden
2 tellen googlen en je ziet dat de Spaanse griep heerste in de tijd dat er oorlog werd gevoerd. Vanuit diverse landen werden legereenheden de wereld over gestuurd. Er werd dus wel degelijk heel wat gereisd in die tijd, alleen niet voor het toerisme maar voor oorlog en om handel te drijven.

Het beste antwoord

De Spaanse griep kwam in Nederland via Amerikaanse militairen - aan het eind van de Eerste Wereldoorlog.
De Spaanse griep heeft niet direct met Spanje te maken.
De oorsprong van de Spaanse griep lag in de Verenigde Staten, eind 1917, begin 1918. Amerikaanse militairen werden erdoor getroffen en in februari 1918 dook het griepvirus in Europa op, met name bij militairen die lichamelijk verzwakt waren door de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Deze eerste griepgolf viel nog redelijk mee. Pas in oktober/november 1918 (op 11 november was het einde van de Eerste Wereldoorlog) werd Europa overvallen door een enorme griepgolf met dodelijke gevolgen. Ook Nederland werd zwaar getroffen, mat name West- en Noord-Nederland. En dan met name mannen tussen 18 en 40 jaar.. Zo'n 20.000 doden alleen al in Nederland.
In de Nederlandse pers werd nauwelijks aandacht besteed aan deze pandemie; zo is terug te lezen in het krantenarchief van Delpher..
De meeste publicaties over deze griepgolf kwamen aanvankelijk uit Spanje waar de pers wel vrijuit schreef over de verschrikkelijke gevolgen. Dit nieuws uit Spanje werd door de media in andere Europese landen overgenomen, vandaar de naam Spaanse griep.
Dat in Nederland en alle omringende landen niet veel aandacht was voor deze pandemie in eigen land, kwam vooral door de overheersende aandacht voor het belangrijkste nieuws in die periode: het einde van de Eerste Wereldoorlog en de gevolgen van deze oorlog.
Bronnen: o.a. https://anderetijden.nl/aflevering/255/Nederland-besmet
Toegevoegd op 18 november 2021 15:38: tekst
2 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Via de kleine groep die wel reisde, en/of door over te springen van dorp naar naburig dorp.

Infectieziektes verspreiden zich op die manier al sinds letterlijk mensenheugenis. De kleine groep ontdekkingsreizigers rond 1500 was al groot genoeg om pokken en mazelen naar Amerika te brengen.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
In dit geval toch een min.
De Spaanse griep kwam vanuit de Verenigde Staten. De eerste wereldoorlog waar enorme troepenmachten verspreid werden over de wereld heeft een enorme bijdrage geleverd aan de verspreiding van het virus ca 100 jaar geleden.
tinus1969
2 jaar geleden
@Thecis, ook zonder WO1 zou de Spaanse Griep zich hebben verspreid. Vergeet niet dat voor WO1 oceaanstomers zoals de Titanic al een intensieve dienst onderhielden.
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Helemaal mee eens. Maar de snelle verspreiding is ontstaan door de wereldoorlog.
Het is niet verspreid door "de kleine groep die wel reisde". In dit geval was het een zeer grote groep.
Via grensarbeiders, mijnwerkers en gemobiliseerde soldaten
Eind mei 1918 verschenen de eerste berichten in Nederlandse kranten over een ‘geheimzinnige ziekte’ in Spanje, die al gauw tot de Spaanse griep werd bestempeld. Onterecht, want de ziekte had waarschijnlijk Europa bereikt via grootschalige troepentransporten uit de Verenigde Staten en zaaide ook dood en verderf aan het westfront. Maar vanwege de oorlog gold in landen als Frankrijk en Duitsland een strenge censuur, waardoor kranten aldaar zwegen over de ziekte.
Nederland hoopte de dans te ontspringen. Maar op 11 juli 1918 werden de eerste ziektegevallen gemeld: grensarbeiders, mijnwerkers en gemobiliseerde soldaten. Op dezelfde dag was direct ook de eerste dode te betreuren: een metselaar uit Lonneker, dorpje in de buurt van Enschede, die in Duitsland werkte, daar ziek was geworden en overleed in de trein naar huis. Dagelijks berichtten kranten over het toenemende aantal dorpen en steden waar de griep opdook. Al gauw waren duizenden mensen besmet.
De griep heerst niet overal in gelijke mate. Sommige streken, dorpen en steden worden meer getroffen dan andere. In Nederland is de griep vooral in Amsterdam en het Noordoosten van Nederland boven gemiddeld actief.
SimonV