Krijgt een huisarts extra betaald bij kleine ingrepen?

Beste mensen,

ik heb een consult gehad bij een reumatoloog en ik bleek behoorlijk atrose in de handen te hebben. Hij zei: mocht de pijn te hevig worden kun je een corticosteroideinjectie krijgen. Liever zo lang mogelijk uitstellen. Kom dan liever naar mij in plaats dat de huisarts het doet, want we krijgen hier mensen die een paar keer door de huisarts zijn geinjecteerd en die handen zijn uiteindelijk niet meer te opereren door verkeerd injecteren. Mijn vraag als zo´n injectie zo specialistisch is waarom doen huisartsen dan die ingreep?

vr gr Gonna

3 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Zowel huisarts als reumatoloog krijgen een vergoeding voor zulke behandelingen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@gonna, inderdaad zijn niet alle huisartsen getraind in het geven van deze Corticosteroïden ofwel ontstekingsremmende injecties dienen toegediend te worden door een arts die de juiste techniek kent. Dat is een voorwaarde voor iedere medische handeling.
De behandelend reumatoloog is in uw geval de aangewezen persoon voor het geven van de injectie. heeft de diagnose gesteld, kent de ernst van de artrose en bezit uw patiëntendossier.
Het is echter onfatsoenlijk van de reumatoloog om met een dergelijke oncollegiale mededeling u te bewegen bij hem de afspraak te maken.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Je impliceert dat de huisarts deze injecties geeft OMDAT hij / zij ervoor betaald wordt. Dat hoeft natuurlijk niet.... Een huisarts kan ook denken dat zij het wel kan, of jou kosten en moeite willen besparen door niet doorverwezen te worden naar een specialist. Ik ben zelf wel eens behandeld door de huisarts, en toen ik bij de KNO arts kwam zei deze dat mijn probleem NOOIT behandeld had mogen worden zoals de huisarts dat deed, want te specialistisch.

Antwoorden (1)

Ja, de huisarts wordt hiervoor extra betaald. Zie hier de tarievenlijst:
https://www.lhv.nl/sites/default/files/content/lhv_nl/uploads/thema/tariefbeschikking_2019.pdf
Alles wat de huisarts (of de assistente) doet valt onder de basisverzekering en gaat niet van het eigen risico af.
Toegevoegd op 14 juli 2020 08:13: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ gaat het in Nederland wel van het eigen risico af als je terug gaat naar de behandelende reumatoloog? Is het niet zo dat het dossier niet gesloten is?