Helaas kan dat ja, maar de kans is bijzonder klein.

Hoe groot de kans precies is is niet te zeggen. Het hangt af van verschillende factoren, waaronder het soort kanker, of er uitzaaiingen waren, welke behandeling gegeven is.
Daarbij komt dat de huidige behandelingen voor de verschillende vormen nog minder dan 35 jaar bestaan. Daardoor kan een overleving van 35 dus nooit onderzocht zijn.

Over het algemeen geldt, dat de kans dat kanker terugkomt het grootst is in de eerste jaren. U moet zich voorstellen, dat er dan aan het einde van de behandeling toch nog een beetje tumor is achtergebleven. Dit hoeft in theorie maar één cel te zijn. Die gaat dan weer groeien en dus komt de tumor terug.
Die achtergebleven cellen beginnen direct weer met groeien en dus is de teruggekomen tumor al vrij snel weer te zien. Hoe langer de verstreken tijd hoe kleiner dus de kans dat de kanker terugkomt.

In die zin is 35 jaar een erg lange tijd en dus de kans erg klein. Helaas is de kans nooit 0%.
Na zo veel tijd is de kans op een nieuwe primaire tumor overigens groter dan de kans op het terugkomen van de vorige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je onderbouwing voor je laatste statement dat de kans op een nieuwe tumor groter is? Het klinkt mij aanneembaar, maar enigszins als een gok.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou heel hard maken kan ik het niet; om met precieze cijfers te komen mis ik informatie (en dan nog ga ik dat op vakantie niet helemaal uitpluizen.)
Uit mijn hoofd: als de tumor 35 jaar geleden behandeld is dan is VS dus een volwassen persoon, en waarschijnlijk ouder dan 50 jaar. Dit betekent dat de kans dat VS een nieuwe tumor ontwikkeld groot is (iets van 30% in de jaren na de leeftijd van 50). De meeste tumorbehandelingen maken die kans alleen maar groter.
Het gaat mij hier alleen om de orde van grootte waarin u niet denken. Ik weet dat ik hier aannames doe. De kans dat de eerste tumor terugkomt is na 35 jaar bijzonder klein. De nacontroles stoppen bij eigenlijk elke kanker na een paar jaar (soms 10 jaar). Daarna is de kans op recidief zo klein dat extra controle zinloos is. Na 35 jaar is de kans zelfs nog maar een fractie daarvan. Hoe groot precies kan niemand zeggen, maar zeg 0.1% (en dat is waarschijnlijk een grove overschatting.) Dus met alle haken en ogen can deze redenatie komt de kans op een nieuwe tumor hoger uit.
Dit strookt overigens netjes met mijn eigen ervaring en de ervaring vanmijn vroegere docenten tijdens colleges. Dit zijn ook de kklassieke instinkers die gebruikt worden voor tentamens.