als ik de pil slik en ik rook wiet, heb ik dan een verhoogd risico of meer kans op hart en vaatziektes, trombose of andere ziektes?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
7.7K

Antwoorden (3)

Anticonceptiepillen hebben verschillende interacties met drugs. Stoffen die de werking van de lever versnellen kunnen de betrouwbaarheid van de pil verminderen en tot ongewenste zwangerschappen leiden.

Drugs kunnen ook op een indirecte manier gevolgen hebben voor het effect van medicijnen. Als het gebruik samengaat met slaaptekort, maaltijden overslaan en het vergeten of niet volgens voorschrift innemen van medicijnen kan dit onverwachte gevolgen hebben.

Cannabis heeft een dempende werking op het centrale zenuwstelsel.
Het roken van cannabis geeft in combinatie met pilgebruik een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Dit geldt vooral voor vrouwen ouder dan 35 jaar.

Wegens gebrek aan onderzoek zijn er geen interacties tussen de pil en cannabis bekend. Je bent bij gecombineerd gebruik dus je eigen proefkonijn. Om die reden is dit dan ook af te raden.
Amadea
10 jaar geleden
Ja. Gebruik van de pil is in verband gebracht met een verhoogd risico op trombose. Ook is gebleken dat de pil de kans op dood door hart- en vaatziekten en herseninfarcten vergroot.
Roken is uiteraard verantwoordelijk voor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en kanker.
De werkzame stoffen in wiet (cannabis) hebben ook een aantal bijwerkingen op het hart, namelijk:
- een verhoogde hartslag, duizeligheid bij opstaan, een verhoogde bloeddruk, en een verhoogd harslagvolume per minuut (cardiac output). Het zuurstofverbruik van de hartspier neemt hierdoor toe, waardoor zuurstoftekort kan ontstaan. Dit kan leiden tot aanvallen van angina pectoris (hartkramp) en een hartinfarct (vooral in het eerste uur na gebruik).
- een verhoogd risico op een levensgevaarlijke hartritmestoornis (torsade de pointes).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door te roken, klontert je bloed sneller en verhoog je de kans op trombose. Het roken van wiet vernauwt de bloedvaten en verhoogt de kans op trombose.