Kun je plaque in aderen oplossen middels dieet of moet dat perse chirurgisch?

Plaque in de aderen wat het dichtslibben v/d veroorzaakt, bestaat uit kalk/cholesterol als ik dit goed heb.
Kan deze kalkachtige plak in aderen vanzelf minderen middels een dieet of iets anders of moet dit persé fysiek worden weggehaald?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
21.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Gezonder eten is natuurlijk altijd goed idee, om meer te voorkomen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bewegen is de oplossing. http://www.youtube.com/watch?v=aUaInS6HIGo

Antwoorden (2)

Operatief verwijderen kan niet; een mens heeft kilometers aderen en je kunt ze niet allemaal uitbaggeren. Zorg voor een correcte bloeddruk is noodzakelijk. Het wordt dus een betere manier van leven zoals beweging en juiste voeding ( vooral plantaardig, geen harde vetten en met de goede cholesterol in vette vis etc. ) Ook de leeftijd gaat meespelen, een zekere aanslibbing is normaal en niet tegen te houden.
Kortom: lifestyle is belangrijk maar veroudering is niet te voorkomen. Begin van het leven is aankondiging van de dood.

Toegevoegd na 4 uur:
Soms kan een dichtgeslibde ader worden verwijd d.m.v.. een stent maar dat is plaatselijk. Het gebeurt meestal in de hersenen of bij hartproblemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag ligt toch wat ingewikkelder.
Bij de behandeling van een hoog cholesterol wordt vaak gebruik gemaakt van de zogenaamde "statines." De bekendste en meest gebruikte uit deze groep is simvastatine. Doel van deze medicijnen is het cholesterol te verlagen en zo de vorming van een plaque te vertragen.
Een ander middel uit dezelfde groep medicijnen, dus een soort "broertje" van simvastatine is rosuvastatine (ook wel "crestor" genaamd). Bij een onderzoek, gepubliceerd in 2006 in JAMA (een van de meest toonaangevende medische tijdschriften) werd gevonden dat rosuvastatine in sommige gevallen de plaque deed verkleinen. Het verslag van dit onderzoek noem ik bij de bronvermelding.
Helaas kon dit plaque-verkleinende effect bij ander onderzoek niet geverifieerd worden.

Ook van de onverzadigde vetzuren in voeding wordt wel beweerd, dat het plaques kan verkleinen. In het verleden heb ik inderdaad wel onderzoekjes gelezen waarin dit gevonden werd; helaas kan ik die niet meer vinden en kan ik dus geen verwijzing opgeven. Deze onderzoekjes waren steeds van erg matige kwaliteit. Ander onderzoek (van net zo matige kwaliteit) laat dit effect weer niet zien. Goed onderzoek hiernaar is mij niet bekend.
Wel is het vrij hard bewezen, dat onverzadigde vetzuren de kans op hart-en-vaatziekten doen verkleinen en dat lijkt me sowieso winst. Onverzadigde vetzuren zitten mn in plantaardige producten. Vuistregeltje: als het product bij kamertemperatuur zacht of vloeibaar is, dan zitten er waarschijnlijk veel onverzadigde vetzuren in. Als je daar echt verder mee wilt zou ik je adviseren om advies te vragen bv aan je huisarts of aan een dietist.

Om even terug te komen op je vraag: de medische wetenschap is er nog niet uit; er zijn aanwijzingen dat het wel kan, maar net zoveel aanwijzingen dat het niet kan.

P.S.
In onderzoeksverband worden er wel plaques chirurgisch verwijderd, maar naar mijn weten nog niet in de dagelijkse praktijk. Wel worden vaten met een plaque weer wijder gemaakt dmv dotteren en een stent, of bypasses aangelegd. De plaque zelf word daar niet kleiner van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, ben ik ook weer wat wijzer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de geïnteresseerde:
Bij mij is de 'plak\kalkaanslag' in de liesslagader operatief verwijderd en d.m.v. een patch tevens verwijd.