Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is astma/copd erfelijk?

In het dossier van het consultatiebureau moest toen een lijst ingevuld worden waarin aangegeven moest worden welke ziekten in de familie zijn. Er staat in dat aan de kant van de vader én moeder astma/copd is. Van de rest weet ik het eigenlijk niet, maar weet alleen dat mijn oma het nogal erg had.
Nu vraag ik mij af of het ook erfelijk is en of ik ook verhoogde kans heb om het ook te hebben/ontwikkelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Erfelijke aanleg speelt een rol bij de ontwikkeling van astma; in de ene familie komt astma vaker voor dan in de andere. Die aanleg betekent echter niet dat iemand per definitie astma krijgt. Bij COPD lijkt die erfelijke factor minder belangrijk en is roken vaak de belangrijkste oorzaak van het ontstaan van de aandoening. Bij een klein deel van de mensen met COPD speelt langdurige blootstelling aan schadelijke stoffen, bijvoorbeeld tijdens het werk of een aangeboren enzymgebrek een rol. Zowel astma als COPD zijn aandoeningen waarvan een patiënt zijn hele verdere leven last kan hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

erfelijkheid blijkt wel een rol te spelen, maar daarnaast ook de manier van leven, bv of er gerookt wordt binnenshuis, of het superschoon is, dat kan invloed hebben op het immuunsysteem. En nooit gaan roken!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding