Hoe is het verloop met het dunne slangetje tijdens het dotteren via de aorta, gaat dat uiteindelijk door het hart, of gaat dat voor of achterlangs?

Toegevoegd na 4 minuten:
men gaat via de lies naar de aorta, door de aorta naar boven, en dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

Het slangetje gaat niet in het hart of om het hart alleen in de slagader

    Een spaghettidun slangetje (katheter) met op de punt een leeg ballonnetje wordt via de slagaders naar de plaats van de vernauwing gebracht. Op die plaats aangekomen, wordt het ballonnetje opgepompt, wat goed zichtbaar is op een monitor met een röntgenfilmpje. De elastische slagaderwanden worden uit elkaar gedrukt, waarna het ballonnetje leegloopt. Op het röntgenfilmpje is direct te zien of de vernauwing minder is geworden. Zo nodig wordt het oppompen van het ballonnetje een paar keer herhaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De plaats van de vernauwingen zitten in de borst(rechts boven het hart), onder de oksel rechts en in de hals. De dokter moet naar boven wat is dan de route die hij neemt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De arts kan de katheter op verschillende plaatsen inbrengen:
Coronairangiografie: met deze methode kan de arts gegevens verkrijgen over de kransslagaders, de bloedvaten die zorgen dat het hart van zuurstofrijk bloed wordt voorzien. Coronairangiografie lijkt op katheterisatie van de linker harthelft en deze twee onderzoeken worden ook vrijwel altijd tegelijkertijd uitgevoerd. Eerst dient de arts plaatselijke verdoving toe, daarna brengt hij een dunne katheter in een slagader via een snede in de huid in de arm of lies. De katheter wordt opgevoerd naar het hart en van daaruit in de kransslagaders. De arts volgt de route van de katheter met behulp van röntgendoorlichting om te zorgen dat de katheter op de juiste plaats terechtkomt. Zodra het uiteinde van de katheter op de juiste plaats zit, wordt een op röntgenfoto's zichtbare kleurstof (contrastmiddel) via de katheter in de kransslagaders gespoten, waardoor de omtrekken van deze kransslagaders op een scherm zichtbaar worden. Het beeld wordt vastgelegd op band of op digitale manier. Meestal wordt hierbij een soort film met bewegende beelden gemaakt; dit heet dan ‘cineangiografie'. Op deze beelden is duidelijk te zien hoe de hartholten en kransslagaders bewegen.