Ik heb elke zomer veelvuldig last van clusterhoofdpijn. Hoe kan ik na mijn universitaire studie ooit gaan werken als ik weken achtereen ziek ben?

Ik kan me voorstellen dat geen werkgever me ooit wil aannemen, zolang ik hiermee te kampen heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
In het onderwijs gaan werken, dan heb je elke zomer minstens 6 weken de tijd om ziek te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoelang moet je nog studeren? Misschien gaat het in de tussentijd over en maak je je zorgen om niets.
Never meet your troubles halfway!
Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je huisarts geen sumatriptan voorschrijven? De resultaten schijnen vrij goed te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zomer: dat klinkt als hoofdpijn als je tot rust komt.
Mogelijke oorzaak: te druk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd
Het gaat over clusterhoofdpijn, niet over een vervelende maar relatief onschuldige migraine of spanningshoofdpijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je al laten uitzoeken, wat deze hoofdpijnen veroorzaakt? Want de rest van je leven hoofdpijn is geen leven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed idee. Neem nu de tijd om uit te zoeken waardoor je hoofdpijn krijgt. Heb je misschien last van de zon? Een zonnebril kan dan mogelijk helpen om hoofdpijn te voorkomen. (eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais: Ook bij clusterhoofdpijn kunnen psychische factoren een rol spelen. Rust na drukte is trouwens zowel een lichamelijk als een psychische factor.
Of dat een rol speelt mag de vraagsteller aangeven. Sumatriptan is niet geschikt bij veelvuldig gebruik en aangezien vraagsteller veelvuldig last heeft.
Een bijwerking bij mensen die sumatriptan te vaak gebruiken: " Hoofdpijn. Sommige mensen nemen hiertegen weer sumatriptan, waardoor deze hoofdpijn opnieuw ontstaat. Hierdoor kan een vicieuze cirkel ontstaan waarbij u steeds weer sumatripatan nodig heeft. Heeft u vaker dan 2 keer per maand een migraineaanval, overleg dan met uw arts of een behandeling om aanvallen te voorkomen misschien beter voor u is." Ik zou dan eerder zuurstof proberen
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Clusterhoofdpijn.aspx?mId=10701&rId=227
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd
Stress wordt juist níét in verband gebracht met clusterhoofdpijn. "In tegenstelling tot migraine en spanningshoofdpijn wordt clusterhoofdpijn over het algemeen niet met oorzaken als voedsel, hormonale veranderingen of stress in verband gebracht." http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cluster-headache/basics/causes/con-20031706 Ook je algemenere claim dat rust na drukte een oorzaak zou zijn kan ik nergens terug vinden, maar misschien heb ik iets gemist. Het citaat over dat je gebruikt heeft betrekking op veelvuldig gebruik van sumatriptan bij migraine.
In geval van clusterhoofdpijn kan het prima veelvuldig gebruikt worden. Mocht de bijwerking onverhoopt een keer optreden (waar ik geen enkele bron voor kan vinden), dan zal dit niet erger zijn dan de kwaal zelf.
Veel mensen onderschatten de pijn die bij clusterhoofdpijn komt kijken. Het wordt ook wel 'shotgun headache' genoemd, vanwege het relatief hoge aantal suïcides door patiënten omdat de pijn zo extreem is. In dit filmpje zie je wat het met een patiënt doet, zelfs als deze zuurstof ter beschikking heeft: https://www.youtube.com/watch?v=UzpcPeoPnW0 Je hebt wel gelijk wat zuurstof betreft.
Het lijkt me in veel werksituaties echter niet praktisch om zuurstofflessen mee te zeulen; nog afgezien van het feit dat zuurstof alleen verlichting biedt en dus de kwaal niet verhelpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
magnesium wel (en stress heeft daarmee weer een link) o2 is er ook in 5 liter of zelfs 1 liter flesjes. Dat citaat is algemeen bij veelvuldig gebruik.
Maar liever gewone hoofdpijn dan clusterhoofdpijn.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Sumatriptan.aspx?mId=10704&rId=2039 ps. Met de zeer heftige migraine die ik vroeger had, kan ik me suïcidale gevoelens al goed voorstellen. Ik heb letterlijk op mijn hoofd geslagen als "afleiding". Over de pijn bij zware clusterhoofdpijn wil ik niet eens nadenken..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zelf heb ik chronisch clusterhoofdpijn en trigeminusneuralgie , en migraine, volgens mij hebben degenen die hierboven hebben gereageerd zelf geen clusterhoofdpijn of migraine, ook mijn migraine is verschrikkelijk die heb je in verschillende gradaties,bij de 1 zal dat een vervelende klacht zijn bij de ander een ernstige invaliderende ziekte,mijn migraine scheelt niet veel van mijn clusterhoofdpijn aanvallen, maar dit gaat over clusterhoofdpijn en clusterhoofdpijn komt in ieder geval niet door de zon,een zonnebril zal dan ook niet helpen een aanval van cluster te voorkomen,
stress voorkomen helpt ook niet tegen een aanval.
zit je in een cluster dan kan je er niet veel aan doen om het te voorkomen. het is niet zomaar hoofdpijn. het is de hel die in je hoofd brand voel je een aanval aankomen ,want er zijn signalen die je wel herkend als er een aanval op komst is,dan moet je meteen aan de zuurstoffles gaan hangen,dan is de kans groot dat de aanval na 10/15 min. afgelopen is. je hebt voor thuis grote flessen,en om mee te nemen kleine,vraag ernaar bij huisarts of neuroloog.en het masker moet er 1 zijn met een reservoir eraan,zuurstoftoevoer minimaal 8 liter per minuut. voor de x dat je te laat bent met de zuurstof of dat het niet helpt kan je imigran injectie zetten. heel erg veel sterkte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je weleens aan de chiropractor gedacht?
Ken diverse mensen die minder heftig, minder vaak, en minder lang hadden van aanvallen. Mijn moeder en tante zijn er zelfs helemaal vanaf gekomen. Of het bij clusterhoofdpijn werkt weet ik niet, maar het lijkt me het proberen waard. http://rugkliniekheerlen.nl/klanten-zeggen-dat/cluster-hoofdpijn/

Antwoorden (2)

heb je al eens zuurstof geprobeerd of imigran injecties? zuurstofflessen kan je ook in meeneemformaat krijgen via neuroloog of huisarts deze moet minimaal 8liter p.m uitstroom geven en een masker met buffer verdient de voorkeur,bij het begin van een aanval geeft meeste kans op snel stoppen van de aanval. mocht het niet helpen kan je imigran injectie gebruiken. hopelijk kan je dan toch je werk uitvoeren.
heel veel sterkte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meerdere mensen in Nederland en ook daarbuiten hebben het zelfde uitdaging werken, maar ook regelmatig mindere inzet hebben op werkgebied vanwege ziekte.

Als je nu voor honderd procent niet productief zou zijn dan is het duidelijk je bent een wajonger zonder arbeidsvermogen. Maar buiten de zomer om ben je normaal inzetbaar.

Net als vele andere heb je een afstand tot de arbeidsmarkt. En de werkgevers willen ontzorgt worden. Daarom is er een partipatiewet. En deze regeling uitgevoerd door de gemeentes regelt een aantal zaken en een ervan is wat gebeurd er als je regelmatig uit het arbeidsproces ben vanwege bv clusterhoofdpijn.

Nu weet ik dat in de zomer de universiteiten meestal gesloten zijn, dus de universiteiten zouden werkgever kunnen zijn die minder problemen heeft iemand die minder inzetbaar is in de zomer.

Aan de andere kant stel een werkgever zich wel erg asociaal op als er binnen bedrijf geen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. En laten wij wel eerlijk zijn. Iemand met met universiteit is binnen die groep wel het meest aantrekkelijke voor sommige werkgevers.
Dus daag de werkgevers uit en vraag hoe sociaal die zijn. De gemeente betaalt liever 2 maanden een uitkering of aanvulling op inkomen dan 12 maanden. Vooral een werkgever de andere 10 maanden wel normaal salaris betaalt voor iemand die 10 maanden zonder ziekte werkt.