Ik heb bij De Tuinen een Hittepit besteld maar nu staat in de gebruiksaanwijzing dat diabetici dit niet mogen gebruiken. Waarom niet?

Ik heb dus diabetes en wil dit wel graag weten. Ik vind dit ook nogal vreemd. Het stond niet bij het artikel op hun website vermeld. Ik ga het hun zelf ook nog wel vragen maar ik heb hun nog niet kunnen bereiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ooit gehoord van een verkoopster dat een diabeet. Maar weet niet of dat zo is niet snel voelt of de zak te heet is. Dus er wondjes van kan krijgen.
En dat is dan weer slecht enz enz.
Maar wat daar waar van is weet ik niet! Ik heb het voor een cadeau gekocht.
Maar wist wel dat ze geen diabeet was. Maar toch verteld door de verkoopster
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het is omdat diabetici nogal eens een gevoelsstoornis hebben, met name in de voeten en benen, waardoor ze warmte minder goed herkennen. De kans op brandwonden is daardoor groter. En dat is weer des te erger voor een diabeet, omdat bij hen de wondgenezing minder goed is.
Maar als je nog geen zenuwbeschadiging hebt opgelopen, lijkt het me geen kwaad te kunnen. Goed opletten en niet te heet laten worden in de magnetron dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je goed ingesteld bent, en geen schade aan voeten, handen, ogen of nieren hebt, zal het geen kwaad kunnen. Zo'n hittepit wordt niet waanzinnig warm, en met een extra handdoek er omheen is het nog veiliger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan warmte en koude heel goed voelen. En ik heb ook al eens een hittepit gehad in de tijd waarin in zeer waarschijnlijk al diabetes had maar het nog niet wist. Ik ga het dus maar gewoon gebruiken volgens de richtlijnen en extra voorzichtig zijn.

Het beste antwoord

Diabetes is een veel voorkomende aandoening waarbij het bloedsuiker (glucose) gehalte in het bloed verhoogd is. Diabetes kan aanleiding geven tot complicaties in diverse organen zoals de bloedvaten, de ogen, de nieren, de huid en het zenuwstelsel.
Een van de huidproblemen bij diabetes is een blaar aan de voet
De huidafwijkingen die bekend staan als diabetische dermopathie of suikerplekken (engels: diabetic shin spots) vormen het meest algemeen voorkomende huidprobleem bij mensen met diabetes. Ongeveer de helft van de patienten met diabetes heeft er in meer of mindere mate last van. Het zijn ovale rode plekken van 0,5 tot 1 cm groot die vooral ontstaan aan de scheenbenen. Het begint als kleine rode verhevenheden, die na verloop van dagen vlak worden en een lichte schilfering vertonen. Uiteindelijk verdwijnt de plek met achterlating van een bruine vlek.
De plekken ontstaan waarschijnlijk door beschadiging van de allerkleinste bloedvaatjes in de huid door de diabetes en kunnen een voorbode zijn van neuropathie (zie hieronder)
Diabetes veroorzaakt op de lange termijn schade aan de bloedvaten, ondermeer aan de kleinste bloedvaten van de huid (de capillaire bloedvaten). De toevoer van zuurstof en voedingsstoffen naar de huid toe vermindert hierdoor. Aangezien zowel zuurstof als voedingsstoffen essentieel zijn voor alle levende weefsels, kan een verminderde aanvoer tot problemen leiden. In ernstige gevallen kan de huid al problemen hebben om de huid intact te houden. Wanneer in een dergelijke situatie wondjes aan de huid ontstaan kan de aanvoer onvoldoende blijken te zijn om de huid weer te herstellen. Een dergelijk langdurig bestaande wond of zweer

Mensen met diabetes hebben dus een zeer kwetsbare huid, daarbij zijn de bloedvaatjes vaak een oorzaak van problemen, de bloedsomloop wordt gestimuleerd door warmte en daarom is het niet aan te raden een hittepit te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Het is ook zo dat het gevoel, vooral in voeten ene benen, vermindert. Daardoor kun je je dus lelijk verbranden aan zo'n kussentje zonder dat je het in de gaten hebt.