Wrm tast maagzuur je maagwand niet aan? Maar doet het wel pijn in je keel als je moet overgrven?

...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (5)

Daar is de maagwand op gebouwd. Je slokdarm niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je maagwand zo dik en sterk is dat deze het maagzuur kan verdragen. Dit is natuurlijk heel bewust gedaan, anders kan je maag niet goed werken.

Je slokdarm is maagzuur echter niet gewend, en het doet dus wel zeer wanneer er maagzuur in je slokdarm komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op je maagwand zit een dikke laag slijm.

Mensen die een maagzweer hebben, hebben een zwakke plek in dat zg slijmvlies en daarom doet het pijn en helemaal uiteindelijk zou je dan zelfs een maagperforatie kunnen krijgen.

Sommige pijnstillers (ibuprofen volgens mij) staan er ook om bekend dat ze het maagslijmvlies aantasten dus als je al last hebt van je maag moet je daar mee uitkijken.

dat slijm heb je niet in je keel, dus daarom brandt het daar wel
13 jaar geleden
De maagwand is beschermd tegen het zuur dankzij de slijmlaag of mucus, wat niet geldt voor andere lichaamsoppervlakken (zoals de slokdarm/oesofagus). Dit verklaart het branderige onprettige gevoel in de keel na overgeven en in geval van reflux, het terugkomen van de maaginhoud in de slokdarm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat je maag weer heel snel nieuwe cellen aanmaakt en in je slokdarm gebeurt dat niet zo snel
Als iemand is overleden is na een uur al van de dikke maagwand bijna niets meer over
Bij technisch onderzoek naar een dode kun je op die manier ook snel zien hoe lang iemand al dood is

gerrit