Er wordt gezegd dat er goede pijnstilling is en mensen geen pijn hoeven te lijden waarom hebben mensen met eindstadium kanker dan zoveel pijn?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb onlangs in mijn omgeving 2 gevallen meegemaakt van mensen die de laatste weken van hun leven vreselijk pijn geleden hebben. Mijn oom heeft nu net gehoord dat hij on behandelbaar is met darmkanker met uitzaaiingen naar de lever en de longen. Ik bang weer te moeten toekijken hoe iemand crepeert van de pijn.
Ben zelf chronisch pijnpatient als 17 jaar en bij mijn krijgen ze (pijnpoli) de pijn er ook niet onder.
Maar als je toch al stervende bent en geen rekening hoeft te houden met lange termijn effecten en verslaving dan moet het toch beter kunnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Het beste antwoord

Het is zeker niet zo dat dank zij de moderne middelen mensen nu geen pijn meer hoeven te lijden. Dat is pure theorie. In de praktijk blijken sommige medicaties of sommige dosissen niet aan te slaan, geen resultaat te geven, en als je de dosis verhoogt ontstaan er allerlei nare bijwerkingen, te veel om op te noemen: duizeligheid, misselijkheid, braken, enz. Mijn moeder lijdt elke dag pijn al vele jaren en geen enkele pijnkliniek kan haar helpen. Ze heeft al alles en iedereen geprobeerd. "We kunnen niets meer voor u doen". Pijnbeleving is iets heel persoonlijks en wordt door ieder anders ervaren en bestreden. Maar héél veel mensen lijden pijn, ook nu nog. Helaas...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt iemand zoveel medicijnen geven dat die persoon geen pijn meer voelt maar dan is die persoon niet meer bij bewustzijn of haast niet en in ieder geval niet meer in staat om gewoon contact met familie of vrienden te hebben. Dat wil men natuurlijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in het verleden was dat wel zo, omdat de beschikbare pijnstillers het beter deden bij een constant pijnniveau.
kortere hevige piekpijnen vielen moeilijker te bestrijden.
gelukkig zijn er tegenwoordig middelen gevonden die al heel snel en kortdurend werken.

http://www.pijnpolikliniek.info/index.php?page=2§ion=2
11 jaar geleden
Er zijn vele verschillende manieren om pijn te bestrijden bij mensen die kanker hebben. Je kan hier meer over lezen op www.kanker.kwfkankerbestrijding.nl Het is soms zoeken naar de juiste methode en soms helpt dat nog niet genoeg. Bij mijn vader hielp morfine goed tegen de pijn, maar hij werd er heel suf en erg verward van. Daarom kreeg hij op zijn verzoek telkens maar een beetje morfine. Zo zal het per persoon verschillen. Het is ook zo dat als een persoon al erg verzwakt is door de ziekte zijn/haar lichaam niet veel pijnstillende middelen/methoden meer kan verdragen. Er zijn vele factoren waar je rekening mee moet houden. Misschien kan je wat meer vertellen over jouw ervaring? Of was dit een algemene vraag zonder dat je er zelf bij betrokken bent geweest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je geen pijn meer hoeft te lijden is onzin,ik heb al 40 jaar helse ondraaglijke pijnen en nog steeds geen middel heeft mij er vanaf kunnen helpen.
Het is een kwestie van wat voor soort pijn en een bijpassend medicijn vinden en dan hopen dat het kan helpen.