Op kanoor bij mijn vader zit een vrouw die alopecia heeft, wat is daar aan te doen?

Deze vrouw heeft allerlei kale plekken op haar hoofd, heel zielig en ze vindt het vreselijk. Onder haar huis zOu lidteken weefsel zitten en komen door ontstekingen. Wat kan zIj er aan doen se dokter zegt mee leren leven maar hallo 2014 hoor!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

De alopecia zelf is helaas niet echt iets aan te doen, maar ze kunnen tegenwoordig prachtige pruiken en haarstukken maken.
Met een verwijsbrief van de huisarts kun je deze (gedeeltelijk) vergoed krijgen van je verzekering, en word dit op maat gemaakt voor je.
Er zijn verschillende bedrijven die dit aanbieden.

Toegevoegd na 1 minuut:
sommige vormen van alopecia zijn stress gerelateerd, en na het einde van de stressvolle periode kan het haar terugkeren.
Maar zonder te weten welke vorm van alopecia het is, is dit niet te zeggen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt aan welk type Alopecia ze heeft. Er zijn vormen die vanzelf genezen, maar de totale vorm is desastreus: je haar komt niet meer (geheel) terug.
Alopecia is een auto immuun ziekte. Bij Alopecia Areata patiënten zijn de witte bloedlichaampjes om de een of andere reden niet sterk genoeg om een ontsteking af te breken. Daardoor sterft de haar af wanneer hij net buiten de huid komt. Dit gebeurt pleksgewijs. Meestal met ronde vormen ter grote van bijv. een 2 euro munt stuk.
Het komt vaker voor dat mensen met Alopecia Areata meerdere auto immuun ziektes hebben. O.a. astma, vitiligo, maar ook voedsel allergieën en intoleranties komen voor.
Wanneer het je overkomt is dit enorm beangstigend. De omgeving denkt ook vaak dat je ernstig ziek (kanker met chemo behandeling) bent.
Mensen kijken ook vaak opvallend naar je haar. Dat is heel confronterend en je bent je voortdurend bewust van je (afwijkende) uiterlijk.
Kijk in de ogen van mensen met een huidaandoening. Maak complimentjes over goed gekozen sierraden, kleding of persoonlijke uitstraling. Vraag niet alleen hoe het met het haar gaat, maar zeker ook met de persoon zelf.
Het kan helpen om aansluiting te vinden bij mensen met dezelfde aandoening. Er is een patiëntenvereniging. Daar kan de collega van je vader ook advies inwinnen over een evt. medische behandeling. Maar een echt geslaagd geneesmiddel is er (nog) niet.
Vaak is het moeilijk voor Alopecia patiënten om uiteindelijk een pruik te gaan dragen. Ze zijn er in alle soorten en maten. Wat je wil, is te koop.
Er zijn echter mensen die geen pruik willen. Accepteer dit dan ook. Een mens is immers niet alleen zijn haar en uiterlijk, maar in de eerste plaats zichzelf.