Laatste tijden voel ik me hongerig hele tijd terwijl ik al hartstikke vol zit iedere keer. Is dit een gezondheidsklacht? Zo ja welke kan het zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
5.1K

Het beste antwoord

Het is een natuurlijke reactie van het lichaam. Snelle koolhydraten, suikers, zijn ervoor bedoeld om een vetvoorraad in het lichaam op te slaan als reserve voor de schralere winter. Zoetigheid in de vorm van rijp fruit en honing is in de nazomer beschikbaar en daar uitermate geschikt voor. Daarom stilt zoetigheid je honger niet. Je krijgt er juist meer honger van zodat je door kunt bunkeren.

Hoewel ons lichaam hetzelfde functioneert als in de prehistorie kunnen we 's winters gewoon dooreten. Als je sneller verzadigd wilt zijn dan kun je zoetigheid en eigenlijk alles wat van geraffineerde koolhydraten gemaakt is, beter zoveel mogelijk vermijden. Vooral eiwitten zijn goede hongerstillers, waarop dan ook een aantal populaire afvalmethodes gebaseerd is. Eet je wel koolhydraten, doe dat dan met volkoren producten. Die bevatten vezels en mineralen die sneller een verzadigd gevoel geven.

Groente, met name in de vorm van rauwkost helpt ook, bijvoorbeeld sla met tonijn of feta. Doe er ook wat olie door. Dat heb je nodig en olie zorgt ervoor dat vitamines, mineralen en anti-oxidanten beter worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je je hongerig voelt terwijl je vol zit, dan heb je "lekkere honger". Dat betekent dat je buik wel vol zit, maar dat je zin hebt in iets lekkers. Het is dus helemaal geen gezondheidsklacht, maak je daar maar geen zorgen over. Probeer er maar eens aan toe te geven en lekker iets te eten waar je op dat moment echt zin in hebt. Je zal zien dat je lekkere honger dan vanzelf overgaat. Eet smakelijk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker trek is iets heel anders dan een "hongerig"gevoel.
Ik herken dat gevoel van de tijd dat ik
zwanger was en nog niet wist dat ik zwanger was.

Ik weet niet of je man of vrouw bent
en niet hoe oud je bent.

Dus is deze vraag eigenlijk niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 21 jaar oud en een meisje maar heb al twee jaar geen vriend dus dit is niet mogelijk denk ik. Maar toch al bedankt, als ik zwanger was dan kon het misschien ook zijn. Kon een goede antwoord zijn.
Bekijk de amerikaanse documentaire Forks over Knives eens. Hierin komt onder andere naar voren hoe de sensoren in de maag werken bij bepaald voedsel. Als voorbeeld vullen plantaardige producten veel meer dan dierlijke producten (vet) waardoor je eerder een verzadigd gevoel hebt. Bij vet eten heb je eerder weer honger, denk maar aan een maaltijd bij de MacDonalds.

Ik eet wegens medische redenen nu 3 maanden gezond, zonder suikers , koemelkproducten en gist. Ik heb minder honger en kan met minder prima leven. Sterker nog, mijn energie level is enorm gestegen ondanks de vermindering in voedsel. Ik eet nog wel dierlijke producten, maar meer rauwkost, groenten en fruit wat mij een verzadigd gevoel geeft.