Kan je ademhalingsproblemen (astmatische aanvallen) krijgen als je fructosemalabsorptie hebt en veel fructose binnenkrijgt?

Kan je ademhalingsproblemen krijgen als je fructosemalabsorptie hebt en veel fructose binnenkrijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Bij een fructose-intolerantie (malabsorptie) is er sprake van een enzymstoornis waardoor de vruchtensuikers uit de voeding niet verwerkt kunnen worden in de dunne darm. De in de dikke darm opgehoopte en achtergebleven vruchtensuikers brengen daar een soort gistingsproces op gang, met buikpijn, winderigheid en soms diarree tot gevolg. Ademhalingsproblemen worden in diverse bronnen bij deze intolerantie in ieder geval niet als reactie genoemd. Raadpleeg dus een arts, als je deze klachten hebt.

Wat wel voor overgevoeligheidsreacties in o.a. de luchtwegen kan zorgen is sulfiet. Sulfiet komt van nature ook voor in fruit.

Toegevoegd na 29 minuten:
Het moet zijn sulfiet komt veel voor in gedroogd fruit. Bij fruitverbouw wordt sulfiet soms gebruikt tegen schimmels en verder als conserveermiddel in andere voedingsmiddelen.