kan iedereen anorexia krijgen of moet je er bepaalde aanleg voor hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3K

Het beste antwoord

De oorzaken van anorexia nervosa [en boulimia nervosa ]zijn onbekend en in ieder geval complex. Er spelen culturele, sociale, psychologische en biologische factoren een rol in het ontstaan.
De factoren die momenteel het vaakst genoemd worden zijn de culturele nadruk op slankheid, persoonlijkheidsfactoren zoals weinig zelfvertrouwen, problematische verhoudingen in het gezin en biologische aanleg factoren, zoals de aanleg voor vetzucht of de aanleg voor een affectieve persoonlijkheidsstoornis.

Duidelijk wordt dat er bij anorexia en ook bij andere eetstoornissen aanleg een belangrijke rol speelt.

Er zijn drie elementen ontdekt: het Agoeti-gen, een gen dat een erfelijke belasting voor anorexia doorgeeft;
het SLC-1 molecule, een molecule in de hersenen dat de hoeveelheid in te nemen voedsel reguleert;
en ghrelin, het eetlusthormoon dat de eetlust reguleert. Het gen dat ene rol speelt in de aanleg voor anorexia nervosa is ook het gen dat een rol speelt bij de angststoornissen. Het is dan ook niet vreemd dat beide samenhangen en dat angst bij anorexia nervosa een belangrijke rol speelt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De 'aanleg' bij anorexia zit hem erin dat je bv. weinig zelfvertrouwen moet hebben, weinig vrienden, in meer of mindere mate ongelukkig zijn, je onbegrepen voelen. Vaak een combinatie van bovenstaande punten. Een aanleiding kan zijn dat je bv een aantal opmerkingen krijgt over je figuur van mensen die belangrijk voor je zijn: ouders, opa en oma, vrienden, vriendinnen, partner, iemand die je leuk vindt.

Als je onzeker bent en je krijgt kritiek op je figuur, kun je denken dat je onzekerheid en ongelukkig voelen daar allemaal aan liggen. En dat als je dus af gaat vallen, dat je dan minder of geen kritiek meer krijgt.

Het vreemde is dat het meestal bij meisjes van 12-18 jaar ontstaat die best een mooi figuur hebben. Als ze 10-20 kg afvallen, wat gebeurt, komen ze niet zelden op levensbedreigend lage gewichten uit. Als een meid met (flink) overgewicht anorexia zou krijgen, zou het nog 'nut' hebben. Helaas komt dit niet vaak voor.

Wat niet veel mensen weten is dat ernstig ondergewicht nog slechter voor je is dan ernstig overgewicht. Ik ken een aantal meisjes die het hebben en gehad hebben. 1 ervan is zelfs onvruchtbaar geworden, voor altijd dus. Een zeer zeer nare ziekte die je leven jarenlang kan beheersen en letterlijk tientallen jaren kan achtervolgen, en ook die van je familie en vrienden.

Ik kan me dan ook zeer boos maken om de modellenprogramma's op tv, waar meisjes met maatje 32 of 34 aangemoedigd worden om af te vallen, want je ziet bijna een vetrol :S! Ik kots van dit soort shit op tv. Ze weten niet half hoeveel invloed ze hebben op jonge meisjes die dromen van een mooi figuur en misschien model willen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou je eerst het begrip "aanleg" moeten definiëren.
Ik denk dat iedereen een eetstoornis kan ontwikkelen, maar welke kant het opgaat hangt misschien ook van opvoeding en dergelijke af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals bij alle ziekten is de ene mens vatbaarder dan de andere. Echter, iedereen die te weinig eet kan heel goed anorexia krijgen. Door te weinig eten is de kans groot dat je onvoldoende noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Daardoor ontstaat weerzin tegen eiwitrijk voedsel dat een vermagerd iemand nu juist zo hard nodig heeft. Veel anorexiapatiënten doen fanatiek aan sport, waardoor de kans op tekorten nog groter wordt als gevolg van overmatige transpiratie. Ook bij andere eetstoornissen, boulimia en binge eating disorder, zijn tekorten door eenzijdige voeding een hoofdoorzaak van de verstoorde stofwisseling, waardoor vreetbuien in de hand worden gerwerkt..

Natuurlijk spelen er meerdere, waaronder psychische factoren een rol. Ik vraag me bij dergelijke moeilijk te verklaren aandoeningen altijd af in hoeverre je mogelijke oorzaken en gevolgen kunt omdraaien. Bij kankerpatiënten komt anorexia namelijk ook vaak voor, eveneens ten gevolge van tekorten aan vitamines en spoorelementen. Tumorcellen gebruiken daar veel van, naast glucose. Als tekorten aan voedingsstoffen als vitamine B12 en D en spoorelementen zoals zink worden aangevuld zie je vaak een aanmerkelijke verbetering.

De behandeling van anorexia is gecompliceerd en lukt meer dan eens niet met een dramatische afloop. Iedereen die meer dan oppervlakkig geïnteresseerd is in anorexia kan ik aanraden om de KRO-documentaire 'Vel over probleem' te bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens reageert anders op dingen die je overkomt in het leven.De ene eet de problemen weg de ander werkt zich een slag in de rondte de ander kijkt alleen maar tv of computer weer een ander pakt de fles en ook mensen die gokken willen niet geconfronteerd worden met dingen die ze niet willen of kunnen verwerken omdat dat zo n impact is geweest in hun diepe zieltje.

Wanneer deze mensen iemand hebben die hun los kunnen laten en heel veel van hun houden dan heb je kans dat ze geholpen kunnen worden doormiddel van de liefde die je hun geeft.
Goed voorbeeld vind ik een bekende actrice heeft haar carriere opgegeven en alle aandacht op haar dochter gefocust .Haar elke negatieve gedachtes omgezet in positieve en zelfs haar dochter naast haar in bed laten slapen zodat zij zich niet meer alleen hoefde te voelen.
Doormiddel van deze positieve aandacht heeft zij haar dochter kunnen redden van de zgn ondergang.
Toen deze dochter genezen was begon haar andere dochter met het zelfde probleem anorexia en ook daarmee heeft ze deze procedure weer herhaald en ook zij is genezen.
Dit noem ik nou echt moederliefde ik kan niet anders zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op zich kan iedereen anorexia krijgen maar bij de meeste mensen met anorexia hebben ze er inderdaad aanleg voor