Er wordt gesproken van een griepgolf wanneer het aantal gevallen van griep in een bepaald gebied gedurende een bepaalde periode aanzienlijk hoger is ten opzichte van het aantal griepgevallen gedurende de rest van het jaar. Vanaf 1 november gaat men het aantal griepgevallen in Nederland weer meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een griepepidemie is sprake wanneer meer dan 50 op de 100.000 inwoners kampen met griepachtige verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men spreekt officieel van een griepepidemie als het aantal gevallen van griep meer dan 60 per 100.000 inwoners is.

Het criterium van 60 gevallen per 100.000 komt uit de statistiek. Als het gemiddelde 30 is en het zijn er een keer 60, dan is volgens de statistiek de kans groter dan 95 procent dat een nieuw griepvirus rondwaart dat mensen besmet.