Discriminatie patiënten chronisch zieken met medicatie?

Het gebruik van medicinale cannabis is inherent aan patiënten met bepaalde chronische ziekte, maar mogen chronisch zieken op die grond gediscrimineerd en gecriminaliseerd worden? Zo nee hoe formuleer je dan een aangifte?

Stel u eens voor dat ik waar dan ook in een hotel of op een terrasje ga zitten met mijn verdamper (wat voor een leek gewoon een soort van waterpijp is) op tafel met daarin medicinale cannabis en ik vraag de kelner om elektriciteit? Elke kelner zal willen weten waarom? Mag men mij dan wegsturen?
En stel u eens voor dat ik waar dan ook in een hotel of op een terrasje ga zitten met mijn medicinale cannabis (wat voor een leek gewoon een soort van drugs is) op tafel met eigen theezakje of theezeefje en ik vraag de kelner om een kopje kokend water? Elke kelner zal willen weten waarom? Mag men mij dan wegsturen? Bovendien is er vrijwel geen hotel, resort, horeca of vrijetijdsbesteding waar men zelf meegebrachte waren mag consumeren.

Het gebruik van medicinale cannabis is inherent aan patiënten met bepaalde chronische ziekte, maar mogen chronisch zieken op die grond gediscrimineerd en gecriminaliseerd worden? Zo nee hoe formuleer je dan een aangifte?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, dat is geen discriminatie. Je kunt niet verwachten als je een chronische ziekte hebt, dat iedereen je overal en altijd kan of wil faciliteren. Net zoals er niet overal stoelen of bankjes staan al je slecht ter been bent, je niet overal water kunt krijgen als je je pillen moet nemen, laat staan dat je overal mag spuiten, al is het maar insuline) . Het is, hoe grof het ook klinkt , JOUW ziekte / aandoening, en je moet daar zélf op anticiperen hoe waar en wanneer je je medicijnen neemt tussen je vershcijningen in de openbare ruimte door . Net zoals een nierpatient niet op een terrasje kan spoelen, of een astmapatient niet kan nevelen. Zelfs borstvoeding geven -wat je nauwelijks een medische handeling mag noemen - is nog verre van overal geaccepteerd.

Je gebruikt medicinale cannabis, en niet de cannabis is hier het probleem, maar het medicinale. Ook al lijkt het voor jouw heel praktisch om gewoon op een openbaar terras je medicijnen te nemen, het is gewoon niet gebruikelijk, net zoals eender welke andere vorm van (intensief) medicijngebruik. Als je vier keer daags een klisma nodig had, zou je deze vraag ongetwijfeld niet stellen. Je zult in prinipce gewoon een tijd en een plaats moeten zoeken voor je "medische regime". Zoals legio chronische patiënten dat moeten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens heb ik nog maar één keer meegemaakt dat me een glaasje water werd geweigerd om medicijnen in te nemen. Dat was wel kut, maarja, met koffie kreeg ik ze ook wel weg ;-) . Blijkbaar als de dood dat je anders niks meer zou bestellen. Terwijl er nu eenmaal heel veel medicijnen zijn die je MOET nemen op het moment dat ze nodig zijn, niet op vaste tijden. Sindsdien maar altijd een flesje water bij me.

Ik denk dat je het best op zoek kunt naar een elektrische sigaret waarin je liquid met cannabis kunt verdampen, al is het maar voor die "noodgevallen". Dan kun je je prima terugtrekken op het toilet mocht iemand op het terras toch moeilijk doen, maar dat valt in de praktijk wel mee. Dampen op terrassen is eigenlijk altijd toegestaan, en vaak ook binnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Op een openbaar toilet in een cafe of zo is roken verboden ook de elektrische variant ook in de horeca gelegenheden zelf is het verboden. Er zijn er maar weinig die echt een rookruimte hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dampen is geen roken.
Over roken doen SOMMIGE (nadrukklijk NIET alle) horea-eigenaren alleen maar moeilijk omdat ze bang zijn dat er mensen DENKEN dat er gerookt wordt. Op het toilet oid daar merk je helemaal NIETS van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ De elektrische sigaret varianten zijn af te raden.
CBD e-liquid e.d. bevatten vaak schadelijke stoffen. Daarnaast heeft vraagsteller waarschijnlijk niks aan alleen CBD. Een liquid vergelijkbaar met medicinale cannabis bestaat waarschijnlijk niet. (tenminste niet te koop)
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen er is een wet in Nederland
Sinds 1 januari 2004 heeft elke werknemer, zowel in de openbare als private sector, recht op een rookvrije werkruimte. Sinds die datum mag er niet meer gerookt worden op de werkvloer en in openbare ruimtes. Ook in hotels moeten alle gemeenschappelijke ruimtes rookvrij zijn. Sinds 1 januari 2004 heeft iedere werknemer recht op een rookvrije werkplek. In artikel 11a lid 1 van de Tabakswet is opgenomen dat werkgevers verplicht zijn zodanige maatregelingen te treffen dat de werknemers in staat worden gesteld hun werkzaamheden te verrichten zonder daarbij hinder of overlast van roken door anderen te ondervinden. Uit artikel 11b lid 1 en de bijlagen van de Tabakswet volgt dat beheerders en werkgevers die het rookverbod niet goed handhaven of geen maatregelen voor een rookvrije werkplek treffen, voor de eerste overtreding van de Tabakswet een boete van € 300,- kunnen krijgen. Bij volgende overtredingen kan deze boete oplopen tot € 2.400,- per overtreding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jij weet duidelijk het verschil niet tussen roken en dampen ; laat maar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, mijn fout ; waar ik roken schreef bedoelde ik natuurlijk dampen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dampen kunnen ze nooit verbieden, dat valt namelijk nog altijd niet onder de tabakswet, er komt ook geen rook vanaf. Wat roken betreft ben je inderdaad aangewezen op de buitenlucht. Puntje bij paaltje vrees ik dat er inderdaad daarmee opties zijn die voor jou komen te vervallen ; zoals ik als straffe roker ook NOOIT zou overwegen een hotelkamer te boeken in een hotel zonder goede rokersfaciliteiten. Gelukkig zijn er legio andere opties. Je zou met je verhaal wel een balletje kunnen opgooien bij het meldpunt discriminatie ; medicinale cannabis is voor veel mensen - en vooral bedrijven - nog erg nieuw en onbekend, en je zou best eens een interessante zaak kunnen hebben. Het addertje onder het gras is vrees ik dat dan iedereen die dat wil een joint kan opsteken onder het mom : "het is medicinaal".
ronron1212
7 jaar geleden
Marleen er zijn wel mogelijkheden om het te verbieden
http://www.ikwilstoppenmetroken.nu/e-sigaretten-restaurants-toegestaan-of-niet/
ronron1212
7 jaar geleden
RdK dat staat toch niet ter discussie. Wel wat jij wil.