waar kan lichaamstemperatuur verlaging op duiden?

Meestal als je koorts heb is je afweer systeem bezig met het bestrijden van bacterien en ziektekiemen.

Maar voor indicatie geeft een verlaging nou aan? > 35 graden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (1)

Bij overigens gezonde mensen binnenshuis komt onderkoeling vrijwel niet voor, behalve bij zeer jonge en te vroeg geboren baby's (meestal minder dan 10 dagen oud). Ook bij zieke bejaarden in slechte toestand komt het wel eens voor dat zij geen koorts meer kunnen maken en meer chronisch onderkoeld raken. Huisartsen worden nog wel eens gebeld door ongeruste moeders die bij hun kinderen zelf een temperatuur hebben gemeten van 33 of 34 graden of nog lager. Als het kind verder niet ziek is en het geen zeer jonge baby betreft berust dit vrijwel altijd op een meetfout.
Als iemand continu een opvallend lage lichaamstemperatuur heeft zonder daarbij duidelijk ziek te zijn moet worden gedacht aan een te traag werkende schildklier als mogelijke oorzaak.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, en ook waar je meet maakt nog een verschil. In je oor nadat je een ijsje gegeten hebt, scheelt zo een paar graden.