Bij de criteria voor dyspraxie staat dat het niet te wijten is aan bijv. PDD-NOS. Maar ook dat het vaak samengaat met bijv. PDD-NOS. Hoe kan dat?

Bij de criteria voor de diagnose dyspraxie staat o.a.: het voldoet niet aan de criteria voor een pervasieve ontwikkelingsstoornis, zoals bijv. PDD-NOS. Maar toch staat op veel websites dat het vaak samen gaat met bijv. PDD-NOS (of andere vormen van autisme). Nou snap ik het niet meer! Kan iemand dit a.u.b. uitleggen? (Sorry voor de domme vraag).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is het belangrijk om te kijken waar een uiterlijk kenmerk echt het gevolg van is. Als bijvoorbeeld een motorische stoornis, die een uiterlijk kenmerk kan zijn van zowel dyspraxie als autisme, na onderzoek toch blijkt samen te hangen met autisme omdat aan de overige criteria van autisme is voldaan (en niet voor dyspraxie) is deze conclusie belangrijk. Want de motorische stoornis is dan te wijten aan autisme waar een eigen behandeling voor is.
Toch komen blijkbaar beide stoornissen vaak naast elkaar voor. Het zou kunnen dat beide stoornissen elkaar wederzijds 'uitlokken' of een gemeenschappelijke basis hebben die verstoord is, terwijl ze toch aparte gescheiden stoornissen zijn.

Het beste antwoord

Twee dingen kunnen vaak samen naast elkaar voorkomen maar het ene heeft niet met het andere te maken.

Als je dyspraxie hebt is de kans wat groter dat je ook PDD-NOS hebt en andersom maar de symptomen van dyspraxie zijn niet dezelfde als die van PDD-NOS. Je moet dus de symptomen van beide stoornissen los van elkaar zien ook al komen ze vaak samen voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké. Maar sommige symptomen van beide stoornissen lijken wel veel op elkaar, vind ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan en dat klopt ook maar het geheel van dyspraxie is heel anders dan het geheel van PDD-NOS al zijn er onderdelen die op elkaar lijken of zelfs gelijk zijn.