Wordt er in andere landen ook gewaarschuwd voor onveilig zwemwater i.v.m. blauwalg en zo?

Zo'n 10 procent van het zwemwater in Nederland is nu vervuild met blauwalg. Vooral plassen en meren in Groningen en Zuid-Holland zijn geïnfecteerd. De provincies Zeeland, Drenthe en Flevoland kennen weinig problemen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Ja hoor!!
Hartstikke goed geregeld zelfs.

Voor de gehele EU is bij wet geregeld aan welke normen en aan welke chemische en microbiologische parameters moet zwemwater (binnenwater en zeewater) voldoen, om in aanmerking te komen voor goedkeuring, en ook wat voor maatregelen moeten alle lidstaten treffen om dit kenbaar te maken voor de bevolking.
Zie de 1e link voor een directe link naar de Nederlandse tekst van de EU richtlijn (alleen voor de die-hards)

Tevens, maar dit geldt vooral voor stranden, heb je ook internationale normen zoals de bekende groene, gele en rode vlag (die niet alleen verwijst naar hoge golven, maar ook b.v. naar de aanwezigheid van kwallen of giftige algen), en ook het keurmerk "Blauwe vlag".
De blauwe vlagen gelden voor 3500 stranden in dertig Europese landen plus Marokko, Canada en Zuid-Amerika.
Zie de 2e link voor meer info hierover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1!! beter dan mijn antwoord haha

Andere antwoorden (1)

Ja, in Polen wel. Ik was daar een paar weken geleden op vakantie en kwam toen een meertje tegen met waarschuwingsborden voor blauwalg. Zwemmen was dan ook verboden in dat meertje.