is een abces besmettelijk?

Mijn vriend had keelonsteking en is er later achter gekomen dat hij een abces bij zijn amandelen heeft. Is dat besmettelijk?! Want nu krijg ik ook last van mijn keel op dezelfde plek als hij

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
16.3K

Antwoorden (1)

Een abces is op zich niet besmettelijk. In het abces zit een opeenhoping van bacteriën (pus). Zolang het abces dicht is, kunnen de bacteriën geen kant op.

Je vriend kan je natuurlijk wel besmetten omdat de bacteriën die de keelontsteking veroorzaken door hem verspreid worden (door hoesten, via de handen, zoenen etc.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het abces is wel al 2 keer leeggezogen, dus is wel open geweest, kan ik het dan ook krijgen? Of is het bij mij waarschijnlijk gewoon keelonsteking?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je gewoon ook een keelontsteking hebt. Je kunt een abces nl. niet 'overdragen'. Beterschap allebei!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord van Finadviseur. + Een abces is een mogelijk gevolg (zeldzaam zelfs) van een infectie, waarbij de bacteriën zich vermenigvuldigen in een holte zonder naar buiten te komen. Een abces is dus niet overdraagbaar, maar de infectie wel.
Je moet wel rekening houden met een verhoogde kans van een abces, omdat als het om dezelfde bacteriën gaat dan bij je vriend, dan is het een soort die blijkbaar abcessen kan vormen...
... maar de kans blijft klein. Ik zou in ieder geval toch de huisarts raadplegen.