Wil iemand mij a.u.b. in Jip&Janneke-taal uitleggen wat psychomotorische retardatie is?

Als je opzoekt wat psychomotoriek is, krijg je als antwoord 'bewegingen die met de psychische gesteldheid samenhangen.' En dat mensen met een achterstand daarin moeite (kunnen) hebben met eten en drinken en taal. Maar wat heeft dat dan met de psychische gesteldheid te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Het beste antwoord

Psychomotorisch wil zeggen zowel geestelijk als lichamelijk. Iemand met een psychomotorische retardatie heeft ontwikkelingsachterstand, zowel op geestelijk als lichamelijk vlak.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dus met andere woorden: een algehele ontwikkelingsachterstand, of toch niet?
bamibal
11 jaar geleden
Daar komt het wel op neer, ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha. Bedankt. Het is dus gewoon een duur woord voor ontwikkelingsachterstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een rare vraag, maar wat is het gemiddelde IQ van iemand met psychomotorische retardatie? Of is dat heel verschillend?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een verstandelijke beperking begint qua iq ongeveer op 80 en alles wat lager is.
Denk dat exacte getallen moeilijk te geven zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Zeer duidelijk uitgelegd!