Op welke ziekten testen ze als je bloed laat afnemen (algemeen onderzoek de eerste 4 kruisjes)?

Zie bovenstaande, ik ben net wezen bloedprikken en ik ben benieuwd voor welke ziekten dit geldt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
12.5K
Amadea
11 jaar geleden
Wat bedoel je met "de eerste 4 kruisjes"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.mstwente.nl/laboratorium/bloedprikken/eerst_naar_de_dokter/huisarts1.jpg

Het beste antwoord

Er wordt bij algemeen bloedonderzoek meestal niet zo direct onderzocht op specifieke ziekten maar om met behulp van een aantal bloedwaarden na te gaan in welke richting er verder gezocht moet worden naar de oorzaak van de klachten.

- Bezinking is een indicatie voor ontstekingen.
- Hb is op bloedarmoede (vaak automatisch vervolg indien afwijkend).
- Glucose is op suiker.
- TSH is op schildklierafwijkingen, te lage of te hoge.

Ik zou zelf liever de anemie analyse doen omdat daarbij automatisch verder gezocht wordt bij een afwijkende uitslag, maar goed, dat is de keuze van de arts op grond van een analyse van de kosten en de noodzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed informatief antwoordt, enorm bedankt! Ook de andere enorm bedankt!!

Andere antwoorden (2)

ijzer, ontstekingen, suiker, schildklier.
bloedarmoede, reuma, diabetes, te trage of te snelle schildklierwerking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bezinking heeft een redelijk voorspellende waarde om onderscheid te maken tussen ‘pluis’ en ‘niet-pluis’, dat wil zeggen om te kunnen zien of er infecties zijn.

Het Hb gehalte kan worden aangevraagd bij:
■ uitsluiten/bevestigen bij verdenking anemie (bloedarmoede)
■ continueren van behandeling van een anemie en met ijzer
■ zwangerschapscontrole
■ alcoholisme
■ ijzergebrekstherapie (follow-up, in combinatie met serumferritine bepalingen).

Glucose: deze bepaling dient ter opsporing van suikerziekte (Diabetes Mellitus). Afhankelijk van de uitslag dient de bepaling nuchter herhaald te worden.

TSH-screening: Deze bepaling dient ter opsporing van een schildklierfunctiestoornis.
Amadea