Kunnen ze met een autopsie het gehele ziekte-verleden van een dode mens opsporen?

Met andere woorden; kunnen ze met een autopsie alle ziektes die een dode mens eerder heeft gehad opsporen?

Ook ziektes die ze eerder niet hadden/konden vaststellen?

Of kunnen ze zich toch vergissen?

Toegevoegd na 46 seconden:
P.S.: kunnen ze met een autopsie ook met 100% zekerheid opsporen wat de oorzaak is geweest van iemands dood?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Nee, dat lukt niet. Er kan wel heel veel aan gegevens exact in kaart gebracht worden van een lijk. Uiteraard wel alle afwijkingen die anatomische afwijkingen veroorzaken en veel fysiologische ook wel. Vaak lukt het ook wel om de exacte doodsoorzaak vast te stellen, zoals bij fatale hart- en vaataccidenten maar zodra het om een combinatie van factoren gaat wordt het moeilijker. Die factoren moeten tegen elkaar worden afgewogen en dat is mensenwerk.

Hoezeer het daarbij kan misgaan blijkt bij een aantal bekende moordzaken, zoals die van Lucia de Berk, een verpleegkundige die op grond van voornamelijk autopsierapporten tot zowel levenslang als TBS werd veroordeeld. Het draaide daarbij uiteindelijk voor een belangrijk deel om de waarde die aan de bloedbepalingen van uitgeknepen gaasjes moest worden toegekend en in hoeverre die uitkomsten verantwoordelijk waren voor de dood van de kinderen waar het in deze casus om ging. Er bleken, op grond van wetenschappelijk onderzoek, betere verklaringen te zijn, waardoor Lucia uiteindelijk vrijgesproken is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit verschilt per ziekte/patient/tijd van ziekte voor de dood.
Maar ja ze kunnen extreem veel ziektes vinden in het lichaam omdat er redelijk wat ziektes sporen achter laten.

Ze kunnen echter niet met 100% precisie elke ziekte opnoemen na een autopsie maar vaak wel veel.

En dood oorzaak is vaak 99.9% omdat ze altijd fouten er maken. maar over algemeen is een autopsie uitsluitend bewijs. omdat wat je liet overleiden niet dicht heeft kunnen groeien en herstellen.