Wat is het verschil tussen kinderkanker en kanker bij volwassenen?

Ik was net de blog van KanjerGuusje aan het lezen, en daar stond in dat er een belangrijk verschil is tussen kinderkanker en kanker bij volwassenen. Alleen kan ik dit verschil nergens vinden...

Wie weet misschien wat dit verschil is?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K

Antwoorden (4)

Kanker bij volwassenen is mede een gevolg van het verouderingsproces. DNA dat met foutjes wordt gekopieerd.
Bij kinderen lijkt het meer op een erfelijk defect.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier staat dat het niet erfelijk op een paar uitzonderingen na...? De oorzaak van kanker is nog niet bekend. In zijn algemeenheid mag wel gesteld worden dat kankergroei van een cel altijd het gevolg is van schade aan het DNA, het erfelijke materiaal van die cel. Deze fout of fouten veroorzaken dat de cel te snel gaat groeien en delen, of dat groeiremmende mechanismen niet meer goed werken. In alle gevallen betekent het dat de cel sneller en minder gecontroleerd groeit dan zou moeten. Let wel: de DNA fouten zijn vaak alleen aanwezig in de kankercellen, en NIET in de andere cellen van het lichaam. Kinderkanker is, op een paar uitzonderingen na dan ook NIET erfelijk. Het lijkt meer het gevolg van DNA schade die ontstaat door fouten in de celdelingen tijdens groei en ontwikkeling van het embryo of jonge kind (‘weeffoutje’). Welke DNA fouten ontstaan is niet voor ieder type kanker bekend. Veel onderzoek in de oncologie richt zich op deze specifieke oorzaken per tumorsoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze site: http://www.scholieren.com/werkstukken/27169
Reddie
11 jaar geleden
@moonloon, ik was wat kort door de bocht. Hartelijk dank voor je toelichting.
Maar btw, waarom vraag je het als je het zelf al beter weet dan de anderen?
Als je er meer in geïnteresseerd bent kan ik je het boek:
"De keizer aller ziektes" van Siddhartha Mukherjee aanbevelen. Honderd jaar kankeronderzoek en behandeling.
Op de site van het KWF staat:

Algemeen
Bij kinderen kan kanker zich in korte tijd openbaren. Dit in
tegenstelling tot volwassenen. Bij volwassenen ontwikkelt kanker zich gedurende vele jaren.

Maar ook volwassenen kunnen heel lang kanker hebben, zonder het te weten en zonder er last van te hebben.

De cellen van kinderen groeien sneller.
En dus de kankercellen ook.
Dat wordt er bedoeld.

En verder:
Dit blog is geschreven door de moeder.
Die benadert het natuurlijk heel subjectief.
Het is voor een moeder erger om een jong kind
aan kanker te verliezen dan het voor iemand is een familielid van over de 70 te verliezen.

Tot slot:
Bijwerkingen en gevolgen van behandelingen op de langere termijn zullen bij kinderen schadelijke invloeden hebben als ze volwassen zijn.
Behandelingen van kanker zijn meestal ingrijpend. Ook bij kinderen. Toch verdragen kinderen de behandelingen meestal beter dan volwassenen.

Wel kan er schade ontstaan die pas later aan het licht komt. Bijvoorbeeld groeistoornissen of schade aan de nieren. Daarom blijft iemand die kinderkanker heeft gehad, gedurende lange tijd onder controle.

Ook dit geldt voor volwassenen veel minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. Uiteindelijk is de kanker op zich misschien niet anders bij kinderen, maar de gevolgen zijn in een kinderlijf anders, en ook de sociale context is anders bij een kind. Er blijven natuurlijk wel tientallen soorten kanker, allemaal verschillend in ernst en behandelbaarheid, en sommigen komen nauwelijks bij kinderen voor, anderen juist weer bijna allen bij kinderen. Het is daarom erg moeilijk om de verschillende typen te vergelijken. Het blijft in bijna alle gevallen een ziekte met ingrijpende gevolgen voor de patiënt en zijn omgeving.
Je zou kunnen zeggen dat elke soort kanker bij ieder mens uniek is, omdat ook ieder mens uniek is, en dat is ook zo.

Maar los van de verschillen tussen verschillende soorten kanker, de ziekte is precies dezelfde bij volwassenen of kinderen: je eigen cellen beginnen zich ongecontroleerd te vermenigvuldigen, en de functies van het lichaam worden aangetast.

De verschillen moet je dus zoeken in hoe jong en oud reageren tegen de ziekte en de behandeling ervan.
Kinderen hebben een veel snellere metabolisme, en alles gaat dus sneller en heftiger bij hen. In het algemeen (uitzonderingen buiten gelaten) kan je stellen dat de ziekte ontwikkelt zich sneller, de symptomen zijn erger, enz. bij een kind.
Maar aan de andere kant, kan zo'n jong organisme veel meer verdragen dan een volwassene, of laat maar staan een oude organisme. Vaak worden bij kinderen hogere dosering chemokuren toegepast dan bij oudere mensen, gewoon omdat het bekend is dat hun lichaam het kan verdragen, en dat verhoogt de kans op genezing. Dit kan dan helaas soms gevolgen hebben voor hun verdere ontwikkeling, en dat is weer een verschil.
Verder is het herstelvermogen van een kind (wederom dankzij hun snelle stofwisseling) groter, dus de overlevingskans ligt ook hoger dan voor volwassenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel van bovenstaande antwoorden zijn inderdaad waar. Kinderkanker komt zoals de naam zegt voor bij kinderen. Er zijn vormen die alleen bij kinderen voorkomen, maar ook soorten (bv leukemie) die ook bij volwassenen kunnen ontstaan. De behandeling is vaak moeilijker (precieze doseringen moeten worden uitgevonden ed), en doordat het hele kind groeit zijn er veel meer cellen die snel delen. Veel therapieën voor kanker gaan juist uit van het verschil in snelheid van delen tussen normale cellen en kankercellen. Verder is de impact op zowel het kind zelf (sociaal, emotioneel ed) en de omgeving vaak enorm. Er wordt gedacht aan een nationaal centrum die alle kennis van deze ZELDZAME aandoeningen verzameld worden om de behandeling nog beter te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 !