Zijn er aangetoonde gevallen van longkanker door het werken met grijze golfplaten (waarin asbest voorkomt)?

In mijn goeie ouwe tijd verwerkte 'iedereen' die platen zelf, ze werden geboord, op maat geslepen, er werden stukken afgebroken. Kinderen speelden met de reststukken en bouwden er hutten van.

Tegenwoordig worden ze gescheiden en ingepakt afgevoerd omdat er asbest in zit. Zijn er gevallen bekend van mensen die (veel) met golfplaten gewerkt hebben, die daar longkanker van gekregen hebben? Of zijn er kengetallen van de risico's die je loopt als je (veel) met grijze golfplaten gewerkt hebt?

Toegevoegd na 21 uur:
Lieve mensen, ik vraag om aangetoonde gevallen van longkanker door het werken met grijze golfplaten. Geen verhalen hoe gevaarlijk asbest is, ik weet hoe het werkt. Graag even goed lezen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (1)

Het gaat om kleine deeltjes die vrijkomen bij verwerken. Bij het produceren en verwerken (boren zagen, etc) van asbesthoudende produkten (platen, vloerbedekking, etc) komen kleine stofdeeltjes vrij die ver en diep in de longen kunnen doordringen en daar na vele jaren mesothelioom veroorzaken.

Dat geldt in de industrie, maar ook voor de individuele gebruiker/verwerker.

Dus in principe heeft iedereen die ermee werkte, een kans op deze vorm van kanker. Maar, dat geldt voor zoveel meer zaken. Zo speelden we vroeger met kwikbolletjes (zelfs tijdens chemielessen). Inmiddels weet men meer: uiterst giftig en slaat ook in het lichaam op.

De mate van bloodstelling (hoeveel, hoe lang, hoe geconcentreerd) zal van invloed zijn op kans wel/niet krijgen.
In de industrie is de bloodstelling veel extremer, dan incidenteel gebruik.

Goed dat er tegenwoordig goede veiligheidseisen zijn aan astbestgebruik en verwijderen.
En niet voor niets.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kende iemand die gestorven is aan mesothelioom. Het bleef onbekend waar en hoe hij met asbest in aanraking is gekomen. Werkte niet in die industrie, had er beroepsmatig niet mee te maken. Was wel een handige klusser.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt aardig in de buurt van een antwoord op de vraag, maar ik zie nog steeds niet of er aangetoonde gevallen van longkanker door het werken met grijze golfplaten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien helpt het doorspitten van onderstaande website je nog. Maar ik vermoed dat er weinig registratie is van niet aan werk gerelateerde mesothelioom gevallen. In één van de rapporten staat:
"Hoewel bijna iedereen in Nederland wel eens met asbest in aanraking is geweest, blijken asbestziekten in overgrote mate voor te komen bij mensen die op het werk aan asbest zijn blootgesteld" http://www.asbestslachtoffers.nl/primosite/show.do?ctx=145975,283997&anav=263204
Zoek vooral onder het kopje informatie naar rapporten, onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.asbestslachtoffers.nl/docs/20120123%20IAS%20Monitor%20tekst%20def_met%20aangepast%20grafiekenw.pdf