een vriend van mij hoest bloed 1 keer per weer (sinds deze week niet meer) wie weet wat het is? er zijn niet meer symptonen

ik heb ook af en toe hijsjes genomen van zijn sigaret dus zou ik het ook kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag is hier niet te beantwoorden. HUP naar de dokter!

Antwoorden (3)

Dat wordt hemoptoë genoemd, kan onschuldig zijn maar kan ook een teken zijn van een ernstige ziekte. Zie link voor meer info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb ook hijsjes van zijn sigaret genomen zou ik het ook kunnen krijgen??
Dus aan de hand van je vraag kan ik uitmaken dat je vriend ook rookt. Roken kan schadelijke zijn en ook bloedziekten veroorzaken.

Het vermoede die ik heb is dat je vriend te lage aantal bloedplaatjes heeft, dit kan zeer ernstige zijn.

Als iemand bloed hoest en dit elke week zo is raad je hem zeer snel aan om een bloedcontrole te laten doen en een algemene bloedonderzoek vragen, voor dit te laat is.

Indien te laat kan er nog weinig aan gedaan worden en is het dus te laat. Ik wil geen paniek zaaien maar zulke symptomen moeten ernstig genomen worden. Daarom ga ik er altijd van uit dat het ernstig is zodat de patient zeker naar de dokter gaat is beter 1 keer teveel te gaan dan 1 keer te weinig.

Dat jij die ziekte overkrijgt is volgens mij zo goed als uitgesloten. Ik vermoed dat het meer om een bloedziekte gaat beenmerg ziekte of falen van beenmerg of leukemie.
Maar dit is indien het ernstig is en daar moet je vlug bij zijn.

Het kan ook iets vrij banaal zijn en totaal niet ernstig zijn maar toch wil ik aanraden om zo snel mogelijk een bloedcontrole uit te voeren.

Groetjes Ritchie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij doet het zo 4 weken al 1 keer per weeg en sinds deze week niet meer hij rookt mis net een jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
owja als het leukemie is dan is het toch niet besmettelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik neem trouwen al meerdere weken hijsjes van zijn sigareten eigelijks bijna elke dag dat al een aantal weken
en ik heb nergens last van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Besmettelijk zal het niet zijn vermoed ik, maar de persoon waar je over spreekt is het beste dat hij naar de dokter gaat
De huisarts weet als enige, naast een specialist, wat het zou kunnen zijn en kan je dan meteen vertellen of het al dan niet besmettelijk is.
Misschien een flauw antwoord, maar dit is echt geen vraag voor GV, maar voor een deskundige.