zijn allergie-problemen toegenomen de afgelopen 50.jaar en zo ja, waardoor ?

steeds vaker hoor ik: ik ben allergisch voor ....

Toegevoegd na 4 dagen:
dankjewel voor de antwoorden !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Het stijgt inderdaad en flink ook. In 50 jaar is het aantal mensen met een allergie vervijfvoudigd.

Dit komt volgens vele wetenschappens doordat we te schoon zijn (de hygiëne hypothese). "De hygiëne hypothese stelt dat een tekort aan blootstelling van infectieziektes, parasieten, schimmels en/of verstoringen in de darmflora tijdens de vroege kinderjaren een grotere gevoeligheid geeft voor allergieën of auto-immuunziekten. Anti bioticumgebruik in het eerste levensjaar van een kind wordt ook wel gezien als een stimulans voor het ontwikkelen van een immuunziekte en dit fenomeen valt ook binnen de hygiëne hypothese. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De historie van allergie in vogelvlucht

De eerste melding die we over allergie in de geschiedenis vinden, dateert van zo'n 3.000 jaar voor Christus. De eerste echt duidelijke beschrijving zag veel later het daglicht: pas rond het jaar 1800 werd hooikoorts door een Engelse arts als 'zomerverkoudheid' omschreven. Nog eens bijna een eeuw later werd pas het verband gelegd tussen hooikoorts en andere allergieën.

De laatste honderd jaar is het aantal mensen met allergische aandoeningen enorm toegenomen. Waar dat precies aan toe te schrijven is, weet men niet exact. Vermoedelijk spelen onze veranderde levensstijl, de industrialisering en andere omgevingsfactoren een rol. Echter is de kennis over allergie in de afgelopen eeuw enorm toegenomen, zodat mensen ook steeds beter kunnen worden behandeld.